איך החרדה משפיעה על חיי היומיום והאם ניתן לחיות אחרת?

אדם שוכב במיטה בשעה מאוחרת באמצע הלילה ולא מצליח להירדם מרוב מחשבות.

הוא עייף אבל לא מצליח לעצום עין, הלב דופק באופן מואץ ואולי אפילו קשה לו לנשום.

אם הזדהיתם עם הסיטואציה המתוארת באופן מלא או חלקי יתכן ואתם סובלים מחרדה.

אם בעבר לא היתה מודעות גדולה לחרדה ולא היו טיפולים מפותחים אליה כיום ישנם טיפולים שהוכחו כאפקטיביים שמאפשרים לכם לא להישאר לבד עם החרדה.

 

מהי חרדה?

חרדה היא למעשה תגובה טבעית של הגוף לסיטואציה או מחשבה שהוא מזהה כאיום. מדובר בתגובה קיצונית למצב שאנחנו מזהים כאיום והיא נבדלת מפחד שכן פחד היא תגובה לאיום מוחשי בעוד חרדה מופיעה כתגובה לאיום שאינו מוחשי אך מתפרש על ידי הגוף ככזה. במקרים רבים כאשר נתבונן על הסיבות לחרדה נראה כי החרדה אינה "הגיונית", אך אנו עדיין חשים אותה באופן ברור.

 

ממחשבות טורדניות עד התקפי חרדה

חרדה יכולה להופיע בתדירות ובעוצמות שונות. בקצה אחד נמצא מחשבות טורדניות, לחץ ודאגות שמלוות אותנו באופן תדיר במהלך היום בעוד בקצה השני נמצא התקפי חרדה המלווים בתגובות פיזיולוגיות קשות ומאוד לא נעימות כגון האצת דפיקות לב, רעד, חולשה ותחושה שאנו מצאים על סף עילפון.

 

האם התקפי חרדה מסוכנים?

התקפי חרדה כשלעצמם לא מסוכנים, וחשוב לזכור זאת באופן כללי ובעיקר בעת התקף החרדה. אמנם האדם שחווה כרגע התקף עלול להרגיש כאילו הוא עוד רגע מתפרק אך ההתקף עצמו לא מסוכן. אי אפשר להתעלף מחרדה ולהיפגע באופן פיזי או נפשי והיא בהכרח מצב חולף ולא "נתקעת" על אדם לנצח. בדרך כלל החרדה מופיעה לדקות בודדות והספרות המקצועית מדברת על משך מקסימלי של 40 דקות (אם כי זה אורך נדיר).

עם זאת, התקפי חרדה אינם נעימים בלשון המעטה ועלולים לגרום להימנעויות מהסיטואציות שמפעילות אותם. לכן במידה ואתם סובלים מחרדה בין אם מדובר בעצימות נמוכה יחסית ובוודאי אם בהתקפים חוזרים ונשנים מומלץ מאוד לטפל בה.

 

טיפול CBT לחרדה

CBT הוא טיפול יעיל ואפקטיבי לחרדה. זהו טיפול המבוסס על אלמנטים התנהגותיים-קוגניטיביים וכולל סדרה של מפגשים עם מטפל מוסמך אחת לשבוע. במסגרת הטיפול חותרים לשינוי דפוסי מחשבה ואימוץ חשיבה חיוביות תוך חשיפת מקור החרדה. על אף שמדובר בסדרת טיפולים זהו נחשב לטיפול יעיל שמביא לתוצאות כבר בטווח הקצר כאשר במקרים רבים ניתן לחוש בהבדל כבר לאחר הטיפול הראשון. בניגוד לטכניקות שמסייעות להתמודד עם הסימפטומים של התקפי חרדה, טיפול CBT מוצא את מקור הבעיה ומטפל בה מהשורש.

 

אל תישארו עם החרדה לבד

יש לנו נטייה לעיתים לא לטפל בבעיה, לגרור אותה ולסבול עימה זמן רב. פנו היום למרכז לטיפול בחרדות, דיכאון והעצמה נפשית בטיפול ועזרו לעצמכם לחיות את החיים במלואם, ללא חרדה.

 

איש מבקש עזרה

המאמר עזר לכם ?
שתפו בקליק עם החברים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email