עסקים קטנים עומדים בפני סיכונים רבים העלולים לפגוע בהם בצורה קשה ואף לגרום לנפילה של העסק.
לכן, מומלץ להם לרכוש מגוון ביטוחים שיגנו עליהם בשעת צרה ויוכלו לכסות הוצאות כספיות כבדות.
התייעצנו עם מומחי חברת FRONTIS – ייעוץ עסקי לגבי הנושא "מדוע חשוב לעסקים קטנים לעשות ביטוח" ואלו סוגי ביטוחים מומלצים עבורם.
מדוע חשוב לעסקים קטנים לעשות ביטוח?
דרישות החוק להגנת העובדים
החוק מחייב עסקים שמעסיקים עובדים לרכוש ביטוח פיצויים עבורם. בעל עסק הינו אחראי על עובדיו וחייב להגן עליהם ולפצות אותם בשעת הצורך.
הביטוח מגן עליהם מפני תאונות עבודה וכן מבטח אותם בדרך לעבודה וממנה הביתה.
הביטוח מגן על העסק
ביטוח הוא לא משהו שמשתמשים בו כל הזמן, אבל אם קורה משהו חריג – מאד זקוקים לו.
זהו העיקרון העומד בפני רכישת ביטוח שיגן על העסק, בדיוק כמו שרוכשים ביטוח לבית או לרכב.
ביטוח מסייע בגיוס ושימור עובדים
עסק הרוכש סוגי ביטוח שונים כהטבה לעובדים (ביטוח מנהלים, ביטוח חיים, ביטוח שיניים וכדו') יכול להציג אותם כהטבות שכר.
עובדים מחפשים את הטבות השכר בנוסף למשכורת וזהו גם אמצעי לא רק לגיוס עובדים, אלא גם לשימור העובדים הקיימים בשל אותן הטבות.
הטבות שכר, כידוע, מגבירים את המוטיבציה של העובדים והמוטיבציה מעלה את תפוקתם בעבודה.
הביטוח ישלם לעובדים פיצויים בעת הצורך
ללא ביטוח, בעל העסק הקטן יהיה חייב לשלם את הפיצויים מכיסו הפרטי או מתקציב העסק.
פיצויי מחלה ותאונות מכסים את ההוצאות הרפואיות הכבדות לריפוי, החלמה ושיקום ובמקרים מסוימות גם הטבות כספיות לעובד שנפגע.
ביטוח כהגנה מנזקי טבע
העסק יכול להיפגע קשות או אפילו להיהרס לגמרי כתוצאה מאסון טבע. ללא ביטוח לא יהיה מי שיממן את ההוצאות הכבדות לשיפוץ העסק ולהקמתו המחודשת.
אצל עסקים קטנים ללא הרבה הון ומשאבים כספיים ביטוח במקרים כגון אלו הוא ההבדל בין קריסת העסק להקמתו המחודשת.
נזקי רכוש
ביטוח זה מכסה נזקים שנגרמו כתוצאה מאלימות, שריפה או גניבה.
כיסוי עלויות משפטיות
תביעות משפטיות מעובדים, לקוחות או ספקים.
במקרים אלו ללא ביטוח מתאים בעל העסק צריך לממן הגנה משפטית והוצאות משפט, כששכר הטרחה לעורך הדין עשוי להיות גבוה מאוד.
הקניית שקט נפשי
כשרוכשים את הביטוחים המתאימים לעסק הקטן, בעל העסק יכול להתנהל מתוך שקט נפשי לגבי כל צרה שלא תבוא ולהקדיש את האנרגיה שלו לפיתוח העסק ולניהולו.
אילו סוגי ביטוח צריך עסק קטן?
ביטוח מבנה
ביטוח זה מכסה על נזקים לכל חלקי המבנה בו ממוקם העסק. דהיינו – קירות, תקרות, חלונות, ריצפת העסק וכדו'.
ביטוח המבנה כולל גם נזקים שיכולים לקרות למערכת החשמל, המיזוג ולאינסטלציה.
ביטוח תכולה
כל מה שנמצא בתוך מבנה העסק, דהיינו: כל הציוד, חומרי הגלם, המוצרים, הסחורות וכדו'.
כל עסק חייב לבטח את סוג התכולה שמתאים לתחום עיסוקו.
ביטוח עובדים
העסק אחראי לביטחונם של עובדיו ולכן חייב לפצות אותם (או את משפחתם) כספית במקרה של פגיעה, תאונה או מוות.
כספי הביטוח משולמים בנוסף לסכום שישולם לעובד הנפגע מהמוסד לביטוח לאומי.
במקרה של תביעה משפטית נגד העסק – פוליסת ביטוח העובדים תכלול גם כיסוי ההוצאות המשפטיות.
ביטוח צד ג'
ביטוח זה יכסה תביעות של לקוחות, ספקים, שליחים וכדו' שאינם עובדי העסק אך קורית להם תאונה או פגיעה כשהם נמצאים בשטח העסק.
ביטוח צד ג' מכסה גם נזקים שעלול להיגרם לבית סמוך כתוצאה מאירוע כלשהו בעסק (כמו למשל שריפה).
ביטוח אחריות מקצועית
ביטוח המכסה את בעל העסק על תביעה של רשלנות מקצועית. ביטוח זה מומלץ למטפלים בתחומים שונים, לרופאים, לפסיכולוגים וכדו'.
כספי הביטוח יוכלו לכסות תביעה משפטית על רשלנות ושכר טרחה של עורך דין.
ביטוח אובדן רווחים
מתייחס לאובדן כספים כתוצאה מנזק לסחורה או לרכוש השייכים לספקים העובדים עם העסק.
הוא מיועד להבטיח המשך עבודת העסק למרות אובדן הרווחים.
ביטוח אובדן רווחים יפצה את בעל העסק על הפסד הרווחים, עד שהעסק יוכל לתפקד שוב ולהרוויח.
ביטוח סייבר
מיועד לעסקים בתחום הטכני ומעניק הגנה מפני סיכוני סייבר, ריגול תעשייתי או מתקפת האקרים – שכתוצאה מהם נפגעו מערכות המידע, המחשבים, השרתים.
כמו כן ביטוח זה מכסה הוצאות כספיות על פיצויים לצד שלישי שנפגע גם הוא.
לאלו סוגי עסקים קטנים כדאי לעשות ביטוח?
- לעסקים קטנים של בעלי מקצועות חופשיים: עורכי דין, מטפלים, מנהלי חשבונות ועוד.
- לעסקים המעניקים שירותים.
- למפעלים קטנים בתחומי תעשייה ויצור.
- לעסקים קטנים בתחום המחשבים, שיווק דיגיטלי, גרפיקאים, אנשי תוכן וכדו'.
- לחברות שינוע ואספקה קטנות
- לחברות בעלות רכבים מסחריים או ציוד יקר
- לעסקים הממוקמים באזורים המועדים לאסונות טבע
- לעסקים החשופים לתביעות משפטיות
לסיכום,
מטרתו של ביטוח לעסקים קטנים היא להגן על אותם עסקים מפני סיכונים שונים ותשלום הוצאות כספיות כבדות בעקבותיהם.
רכישת ביטוח לעסקים קטנים הינו חיוני כדי לשמור על העסק ועל המשך רציף של פעילות עסקית בו, גם במצבים קשים ובלתי צפויים.