עם העלייה בתוחלת החיים עולה מספרם של האנשים שמצבם הרפואי מגודר כסיעודי. מכיוון שעלות הטיפול באדם שמוגדר סיעודי גבוהה למדי ומכיוון שטיפול סיעודי שוטף איננו מכוסה בסל הבריאות, עולה הצורך ברכישת ביטוח מתאים.
ביטוח סיעודי שכזה יכול להיות מסוגים שונים – ניתן לרכוש אותו מחברות ביטוח פרטיות, דרך המעסיק, או דרך קופות החולים.
חשוב מאוד לבחור ביטוח סיעודי בצורה שקולה וחכמה, זאת על מנת שלא להיתקל בבעיות במידה ונזקקים לו, בסופו של דבר.
מהו מצב סיעודי?
חברות ביטוח שונות יכולות להגדיר באופן שונה מתי אדם הופך לסיעודי. על פי רוב, ההגדרה של אדם סיעודי גורסת שמדובר במי שאיננו יכול לבצע באופן עצמאי פעולות חיים בסיסיות.
המדובר במספר מסוים של פעולות מתוך הרשימה הבאה:
- היכולת לקום ו/או לשכב באופן עצמאי.
- יכולת לאכול או לשתות.
- היכולת ללכת.
- שליטה בצרכים ו/או שימוש בשירותים.
- יש לציין שאדם שמוגדר כתשוש נפש, כלומר כזה הזקוק להשגחה בשל מחלות הפוגעות בצלילות הדעת או בזיכרון, מוגדר גם הוא כחולה סיעודי.
מדוע צריך ביטוח?
ישנן כמה סיבות שהופכות את רכישת הביטוח הסיעודי לחשוב כל כך:
- הסיבה הראשונה היא שהטיפול בחולה הסיעודי הינו לרוב טיפול מתמשך, שניתן על ידי אנשי מקצוע לעיתים סביב השעון. מדובר בטיפול יקר שלא תמיד יכול הקשיש לממן באופן עצמאי.
- פעמים רבות, מצבו של האדם הסיעודי מצריך טיפול שוטף שאינו כרוך באופן ישיר עם מחלות המכוסות על פי החוק.
- גם כאשר אדם סיעודי (שלא רכש ביטוח מתאים מראש) יכול להתאים לקריטריונים המקנים לו סיוע מטעם גורמים שונים (ביטוח לאומי, קופות החולים וכן הלאה), לרוב יהיה מדובר על סיוע חלק ביותר ולא מספק.
- זמן ההמתנה לאשפוז סיעודי לזכאים ארוך מאוד.
שלוש אפשרויות שונות
אחרי שראינו מדוע חשוב לרכוש ביטוח סיעודי, נראה היכן ניתן לרכוש ביטוח כזה. האפשרויות הן שלושה במספר:
- באמצעות קופת החולים.
- באמצעות חברת ביטוח פרטית – רכישת פולסה באופן עצמאי.
- באמצעות חברת ביטוח פרטית – רכישת פוליסה קבוצתית, למשל דרך מקום העבודה.
מכיוון שכל אחת מהאפשרויות מספקת כיסויים בהיקף שונה, ההבחנה ביניהם צריכה להתבצע באמצעות בחינה מדוקדקת של תנאי הפוליסה, ולעיתים גם תוך בחינה של מצבו הבריאותי של המועמד לביטוח.
למה צריך לשים לב?
הבחירה בביטוח הסיעודי המתאים צריכה להיעשות רק לאחר בחינה של גורמים שונים:
- תוקף בשנים – פוליסות של ביטוח סיעודי נבדלות אלה מאלה במשך התקופה שבה יהיה זכאי המבוטח לתגמול כספי. מכיוון שתשלום מועבר למבוטח מדי חודש ולזמן קצוב, חשוב לבדוק לא רק מה תהיה הפרמיה החודשית אלא גם מתי מפסיקה חברת הביטוח לשלם. לצד פוליסות שמאפשרות קבלת תשלום לאורך כל חיי המבוטח הסיעודי, מרבית הפוליסות מאפשרות קבלת תשלום למשך מספר שנים בלבד.
- סוג הכיסוי – בחלק מהביטוחים הכיסוי הינו אחיד לכלל המבוטחים. כזה הוא המצב למשל בביטוחים קבוצתיים או בביטוחים דרך קופות החולים. בביטוחים פרטיים שנרכשים באופן עצמאי הכיסוי הינו אישי ופרטני. לכן, כדאי להשוות תמיד בין סוגים שונים של ביטוח.
- התנאי לקבלת תגמול מחברת הביטוח – ביטוחים שונים מגדירים באופן שונה מתי אדם הופך לסיעודי. לכן, לפני חתימה על חוזה הביטוח חשוב לבדוק כיצד מגדירה החברה מצב סיעודי.
- החרגות – במרבית הפוליסות מצוינות החרגות שונות. משמעות הדבר היא שכל פוליסה מגדירה לא רק מתי יהיה זכאי המבוטח לפיצוי כספי אלא גם מתי הוא לא יהיה זכאי לפיצוי כזה. גם כאן, חשוב לבדוק זאת לפני חתימה על חוזה הביטוח.