אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

איך מתבצעת בדיקת שמיעה ואילו מסקנות ניתן להסיק ממנה?

האוזן שלנו הינה בריאה פלאית, היא מסוגלת לבצע 3 פעולות כדי לאפשר לנו להאזין להרצאה, לקלוט הוראות מילוליות ולהנות ממוזיקה טובה.

האוזן קולטת גלי קול, מתרגמת אותן לאותו חשמליים ומעבירה את אלו האחרונים, למוח שלנו, לשם פענוחם לכדי צלילים.

בבדיקת שמיעה תיבחן היתכנותה של הפרעת שמיעה כלשהי, אחת משני סוגים: הפרעת הולכה או הפרעה עצבית.

כיצד מתבצעת הבדיקה ומה ניתן להסיק ממנה? כל זה במאמר הקצרצר שלפניכם. הסכיתו ושמעו.

 

"אני מוזמן לבדיקת שמיעה, איך היא תתבצע?"

בדיקת שמיעה בילדים ומבוגרים מתבצעת בחדר אטום לרעש. הבדיקה מכונה בדיקה אודיומטרית והיא מחולקת לשני חלקים:

 

החלק הראשון של בדיקת השמיעה האודיומטרית

בחלק זה יונחו אוזניות על אוזני המטופל, ויושמעו צלילים בתדרים שונים בעוצמה משתנה. כל אוזן נבדקת בנפרד. על הנבדק לאותת ששמע כל צליל גם בתדר נמוך ביותר.

 

מה מטרת חלק זה של הבדיקה?

בחלק הראשון של בדיקת השמיעה האודיומטרית, תיבדק הימצאותה של בעיית שמיעה. במידה ואכן נמצאה בעיה, יש לבדוק את מקורה: האם מדובר בבעיה בהולכת האוויר, הנוצרת מפגיעה באוזן החיצונית או התיכונה, או שמדובר בבעיה באוזן הפנימית או במוח, המתבטאת באמצעות הולכה עצבית לקויה.

החלק השני של הבדיקה יבדוק את מקור הליקוי השמיעתי.

 

החלק השני של בדיקת השמיעה האודיומטרית

בשלב זה של הבדיקה ישודרו צללים ממכשיר הממוקם על העצם שמאחורי האוזן. שיטה זו גורמת לגלי הקול לעקוף את מסלול השמע העובר דרך האוזן החיצונית והתיכונה, ומגיע אל איבר השמיעה ישירות דרך עצם הגולגולת. בצורה כזו מאבחנים האם הבעיה נעוצה בחלק החיצוני של האוזן, בחלקה הפנימי או במוח. במידה והבעיה משולבת, חיצונית ופנימית יש לבצע בדיקת הדים קוכליאריים ובדיקת BERA.

ישנה בדיקה נוספת הנערכת אצל חלק מהנבדקים, היא מכונה "בדיקת סף שמיעה לדיבור" או SRT, ובודקת את יכולת המטופל להבחין בהברות ובמילים. מהלך הבדיקה יתבצע, כאשר הבודק/ת יבקשו מהמטופל לחזור על סדרה של מילים שתושמע בעוצמה שתלך ותרד.

 

בדיקת שמיעה בתינוקות

בדיקת שמיעה בתינוקות מתבצעת באמצעים אובייקטיבים, משום שהם אינם בשלים עוד למתן תגובה יזומה, בדיקות השמיעה בתינוקות אינן דורשות מענה ושיתוף פעולה של הנבדקים. לפניכם הבדיקות הנפוצות:

  • בדיקת הדים קוכליאריים – בבדיקה זו מחדירים מתמר לאוזן התינוק, מתמר זה משדר קולות וקולט את ההחזרים שלהם. ניתן לקבוע על פי בדיקה זו האם הצלילים מגיעים אל האוזן הפנימית.
  • בדיקת רישום של תגובות עצב השמע וגזע המוח – מכונה גם בדיקת BERA – בבדיקה זו מוצמדים חיישנים לראש המטופל. מושמעת סדרת נקישות מתוך אוזניות, כאשר החיישנים קולטים ורושמים את הפעילות המוחית. בדיקה זו מאפשרת למצוא ולאתר את מקום הפגיעה המוחית.
  • טימפנומנטריה – בדיקה למציאת נוזלים בעור התוף.

 

כמה עולה מכשיר שמיעה?

מחירי מכשירי שמיעה משתנים על פי סוג המכשיר, איכותו והחברה המייצרת אותו. חשוב לברר היטב על מכשיר איכותי שייתן מענה מקצועי לליקוי השמיעתי.

 

בדיקת שמיעה – כמה זמן היא לוקחת?

משך הזמן של בדיקת שמיעה לוקח בין דקות בודדות ועשוי להתארך על פני שעה שלמה.

מכשיר