אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

ביטוח בריאות בארה"ב – האם משלמי מיסים זכאים לו?

ביטוח הבריאות האמריקאי מסרב לרדת מהכותרות, כך נדמה, לפחות מאז אובמה קר – הרפורמה המפורסמת של הנשיא לשעבר אובמה בתחום ביטוחי הבריאות. המטרה הייתה להביא ביטוחי בריאות במחירים שווים לכל נפש, לכל אזרחי ארה"ב.

כידוע, עם עלייתו של טראמפ לשלטון, בוטלו כמעט כל התקנות השייכות לרפורמה והפכו אותה חסרת משמעות כמעט לחלוטין, אך עדיין יש משמעויות נלוות, המשפיעות על חייו של כל אזרח אמריקאי באשר הוא. אז האם אתם זכאים לביטוח בריאות אמריקאי, או לא?

 

ביטוח בריאות, או ביטוח לאומי?

חוק הביטוח הלאומי האמריקאי, כמו במדינות רבות אחרות, קובע כי אזרחים אמריקאים חייבים לשלם דמי ביטוח למדינה, לצורך קבלת זכאות לשירותים והטבות כמו דמי אבטלה, חופשות לידה ואף ביטוח בריאות. דמי הביטוח הלאומי, כמו בישראל, נגזרים מרמת ההכנסה של האזרח המשלם, כפי שהתקבלה בעת הדיווח ל IRS – המקבילה האמריקאית למס הכנסה.

 

מי משלם את דמי הביטוח הלאומי עבור אזרחים אמריקאים?

אזרחים אמריקאים העובדים כשכירים עבור מעסיק אמריקאי, מפרישים מספר אחוזים ממשכורתם לביטוח הלאומי, ממנו נגזר גם ביטוח הבריאות, כאשר מחצית מהסכום מופרש על חשבון המעסיק ורק מחציתו מופרשת על ידי העובד.

אזרחים אמריקאים, מועסקים על ידי מעסיק שאינו אמריקאי, אינם חייבים לשלם את דמי הביטוח הלאומי, אך גם אינם זכאים להטבות הנגזרות ממנו, כולל ביטוח בריאות. מנגד, בעלי עסקים קטנים, בדומה לעוסק פטור בישראל, מפרישים את הסכום המלא כפי שהוא נגזר באחוזים מהרווח הנקי של העסק – גם אם אינם חיים בארה"ב.

 

ביטוח בריאות אמריקאי בין ישראל לארה"ב

אמנם קיימת אמנת מס תקפה בין ישראל וארה"ב, אך נושא ביטוח בריאות, כמו גם ביטוח לאומי, הוחרג ממנה. משום כך, אזרחים אמריקאים החיים בישראל ומחזיקים כאן עסק עצמאי – נאלצים לשלם "מס כפול"

 

למה כדאי לשלם ביטוח לאומי בארה"ב?

אם אתם אזרחים אמריקאים המתגוררים בישראל, ייתכן שתעדיפו לשלם את דמי הביטוח הלאומי במלואם לרשויות המס האמריקאיות, גם אם אינכם נהנים משירותי הרפואה של ארה"ב, פשוט כי צבירה של 10 שנות תשלום דמי ביטוח לאומי תעניק לכם זכאות לפנסיה לצד הטבות אחרות הנגזרות מתשלום דמי ביטוח בריאות ולאומי.

 

לסיכום

אזרחים אמריקאים שעובדים בישראל יכולים להיות מועסקים על ידי חברה שאינה אמריקאית וכך לקבל פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי, אך כאמור, לא בטוח שזה משתלם במיוחד.

לצד עובדה זו, ככל שתחקרו לעומקו את נושא המיסוי האמריקאי על היבטיו השונים, תגלו כי מדובר על נושא מורכב ומסועף, במיוחד כאשר עולה הצורך לתמרון מול רשויות המס של שתי מדינות שונות, כמו שקורה לעיתים קרובות בין ישראל וארה"ב.

משום כך, הדרך הבטוחה והיעילה ביותר לגשת לנושא זה היא בעזרתו האדיבה של רו"ח מומחה למיסוי אמריקאי, שמבין גם במיסוי ישראלי.

 

מיסים על דגל ארהב