אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

מדוע כדאי לעשות ביטוח סיעודי?

מצב סיעודי בגיל הזקנה דורש טיפול וסיוע אינטנסיביים לזקן על מנת שיוכל להמשיך ולשמור על איכות חיים סבירה. אלא שהעזרה והטיפול הסיעודיים יכולים להיות יקרים ביותר. רבים מקלים ראש בנושא, ראשית משום שבגיל צעיר לא רבים חושבים על מה יהיה בגיל זקנה ורבים בטוחים שהם לא יגיעו למצב סיעודי מכיוון ש"לי זה לא יקרה". הסיבה השנייה להקלת הראש נעוצה בהנחה שהמדינה תדאג לך בבוא היום דרך חוק סיעוד. מסתבר שחוק סיעוד אמנם מהווה רשת הגנה לכך שקשישים חסרי ישע במצב סיעודי יקבלו טיפול אלמנטארי. אולם לרוב, טיפול זה אינו מספיק. ביטוח סיעודי יכול להבטיח את ההשלמה הנדרשת לחוק סיעוד על מנת להבטיח למבוטח תנאי טיפול נאותים בגיל זקנה.

מהו חוק סיעוד?

חוק סיעוד הוא חוק מדינה הקובע כי קשישים שהוכרו על ידי המדינה כסיעודיים, יהיו זכאים לטיפול וסיוע בביצוע פעולות היום יום. על הקשישים לעבור מבחן של ביטוח לאומי הקובע כי הם סיעודיים. המבחן גם קובע את רמת התלות שלהם בזולת ומכאן גוזר את כמות השעות השבועית של טיפול לה הם יהיו זכאים.

שעות הטיפול ניתנות לקשיש בחינם על חשבון המדינה. אולם, החיסרון של החוק הוא כי הוא מכסה רק חלק מהשבוע ולא את כולו, זאת כאשר אדם סיעודי זקוק לעזרה, לרוב, במשך יותר מכמה שעות ספורות במשך היום. נגיד שאושרו לקשיש 15 שעות טיפול שבועיות (שזו נחשבת למכסה נכבדת בין מקבלי חוק סיעוד). המשמעות היא כי האדם יקבל טיפול 5 פעמים בשבוע, בכל פעם למשך 3 שעות בלבד. במהלך 3 שעות אלה המטפל או המטפלת יעזרו לו להתקלח ולהתלבש, לאכול ארוחה אחת ולטפל בצרכים (למשל אם הוא זקוק להחלפת טיטולים).

אך מה יעשה הקשיש הסיעודי בשאר 21 השעות במהלך היממה? הרי אדם צריך לאכול יותר מארוחה אחת, לעתים צריך ללכת לשירותים יותר מפעם אחת? מה יעשה אם הוא לבד בבית והוא נופל? או אם הוא צריך לקבל טיפול רפואי או תרופתי יותר מפעם אחת ביום? שלא לדבר על הצורך של אדם לצאת גם החוצה מהבית ולשאוף אויר צח…

חוק סיעוד אינו נותן מענה לצרכים אלו.

חיסרון נוסף של חוק סיעוד הוא שהוא כמעט ואינו מסייע במימון בית אבות סיעודי. מי שמוכר על ידי חוק סיעוד כסיעודי רשאי לקבל קוד כניסה לבית אבות סיעודי. העלות החודשית של בית האבות מחושבת לפי ההכנסות של הקשיש ושל ילדיו. במקרים בהם הכנסות הקשיש וילדיו נמוכות, הם זכאים לבקש הנחה במימון בית האבות.

עלותו החודשית של בית אבות סיעודי הינה גבוהה מאד ונעה בין 8000-20000 ₪ לחודש. גם אם המשפחה מקבלת הנחה בתשלום לבית האבות עדיין היא נדרשת לשלם סכומים ניכרים במימון החודשי, עול שרבים אינם יכולים לעמוד בו.

אילו הטבות מקנה ביטוח סיעודי מעבר להטבות שמקנה חוק סיעוד?

ביטוח סיעודי מגשר על החוסרים וההגבלות של חוק סיעוד.

ביטוח סיעודי הוא ביטוח פרטי הנעשה בחברת ביטוח פרטית או דרך תכניות הביטוח המשלים של קופות החולים.

הביטוח מאפשר להגדיר אדם כ"סיעודי" גם אם אינו עומד בכל הקריטריונים של ביטוח לאומי, ובכך לקבל עזרה בשלבים מוקדמים יותר.

כמו כן הביטוח מממן שעות טיפול רבות יותר ממה שמאשר חוק סיעוד, ובכך מאפשר לקשיש לממן שעות טיפול סיעודי כמספר השעות להן הוא זקוק.

ביטוח סיעודי מאפשר תשלום חודשי קבוע בגובה של כמה אלפי שקלים למימון בית אבות סיעודי ובכך פוטר את המשפחה מהצורך לשלם סכומים גבוהים אלה.

ביטוח סיעודי מהווה תכנית ביטוחית משלימה לחוק סיעוד.