אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

האם חשוב לעשות ביטוח לבית בזמן תמ"א 38

מומחים לגיאולוגיה וסייסמולוגיה מעריכים כי ישראל נמצאת בסיכון גבוה לרעידת אדמה משמעותית בשנים הבאות, וזאת בשל מיקומה לאורך השבר הסורי האפריקני.

רעידות אדמה לא ניתן למנוע – ניתן רק להיערך אליהן מראש כדי להקטין למינימום את הפגיעה בנפש וברכוש.

בדיוק מסיבה זו אושרה תמ"א 38, תוכנית מתאר שמטרתה לחזק יסודות של מבנים ישנים שנמצאים בסיכון גבוה לקריסה בעת רעידת אדמה.

במדריך זה נרחיב על תמ"א 38 והאם התוכנית כדאית לבניין שלכם.

 

קצת רקע על תמ"א 38

תמ"א 38 הינה תוכנית מתאר ארצית, כלומר בניגוד לתוכניות מתאר מחוזיות או מקומיות היא חלה על כל שטח מדינת ישראל והוראותיה תקפות בכל מקום בארץ. התוכנית נכנסה לתוקף בשנת 2005, ומטרתה היא להגביר את בטיחות המבנים מפני רעידות אדמה. בישראל ישנם מבנים ישנים רבים שמוערך כי הם בסיכון קריסה גבוה, ומטרתה של תמ"א 38 היא לחזק את אותם מבנים מצד אחד, אך מצד שני שהשיפוץ לא יהיה מכספי הדיירים או המדינה אלא מכספי יזמים וקבלנים.

 

תמ"א 38 – כיצד זה עובד?

שיפוץ מבנים על חשבון יזמים נשמע טוב – אבל למה בעצם שהם ירצו לשפץ מבנה על חשבונם? התשובה לכך היא בתמריץ שהמדינה מעניקה להם בתוכנית זו. לפי תמ"א 38, קבלני בניין ישפצו ויחזקו מבנים, יוסיפו חדרי ממ"ד, מעליות ומרפסות לרווחת הדיירים ובתמורה יקבלו זכויות בנייה נוספות, למשל בניית קומות ודירות אותן הם יכולים למכור ברווח. כך מצד אחד הקבלנים מרוויחים, הדיירים נהנים ממגורים בבניין משופץ ובטוח יותר והציבור הרחב נהנה מהגדלת היצע הדירות.

 

האם תמ"א 38 חלה על כל מבנה?

תמ"א 38 חלה על בנייני מגורים העומדים בתנאים הבאים:

  1. בניינים שהיתר הבנייה שלהם הוצא לפני 1 בינואר 1980
  2. בניינים שאינם עומדים בתקן הישראלי 413 בנושא עמידות ברעידת אדמה ומהנדס מוסמך אכן אישר שאינם עומדים בכך.
  3. המבנה בגובה 2 קומות ומעלה ושטחו מעל 400 מ"ר.
  4. המבנה אינו מיועד להריסה לפי תוכנית או צו בית משפט.

 

זכויות הדיירים בתמ"א 38

לפי התוכנית, הדיירים זכאים לתוספת בנייה של עד 25 מ"ר לכל דירה באמצעות הוספת חדר, מחסן, מרפסת, חנייה, שיפוץ חיצוני, שיפוץ חדר המדרגות והלובי, שיפוץ לצנרת וכדומה. כל זאת במידה ותנאי הבניין מאפשרים זאת, ובכפוף אישור הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

 

האם צריך לעשות ביטוח דירה בזמן תמ"א 38?

חשוב מאוד לוודא שאתם מבוטחים מכל הסיכונים האפשריים בתמ"א 38. אתם לא אמורים להינזק ממהלך התוכנית, אך טעויות ונזקים קורים לעיתים וחשוב להיות מוגנים מפניהם. יש להדגיש כי ביטוח דירה רגיל לא יכסה אתכם במקרה של פריצה שנעשתה תוך שימוש בפיגומים, ולכן יש לעשות ביטוח ייעודי.

 

כיצד אבדוק אם כדאי לבניין שלי לעבור שיפוץ במסגרת תמ"א 38?

אנחנו ממליצים ליצור קשר עם קבוצת אנגלאינווסט שיבצעו בדיקת כדאיות כלכלית עבורכם.

 

בית ויד