אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

האם ייצור טקסטיל הוא שוק רווחי?

שוק הטקסטיל הוא אחד מהשווקים הגדולים ביותר בעולם.

הוא כולל בתוכו בגדים, כמובן, אך גם דברים שונים העשויים מבד כגון מצעים, מפות שולחן, ריפוד למושבים ועוד.

עובדה זו הופכת את התחום לכל כך משמעותי וגדול, מפני שאין אדם בעולם שלא צורך דברים אלה.

 

התפתחות עולם הטקסטיל

מאז ומתמיד השתמשו בני אדם בבד לצרכים שונים, מה שהפך את שוק הטקסטיל למשמעותי מאוד כבר בימי קדם. ממצאים ארכיאולוגים מראים שימוש בבד כבר מהתקופה הפרא-היסטורית, ועדויות על כך ששוק הטקסטיל היה השוק הגדול ביותר בתקופות רבות, מפוזרות בכל פינה. כדוגמא לכך ניתן להבחין בשמה של הדרך העתיקה שחיברה בין המזרח הרחוק לבין אירופה- 'דרך המשי'. הדרך אשר שימשה לסחורות רבות, נקראה על שם הסחורה המשמעותית ביותר באותה תקופה, אשר מהווה חלק משוק הטקסטיל. בשנים האחרונות התפתח שוק הטקסטיל אף יותר. הומצאו ונמצאו דרכי ייצור זולות ומהירות יותר, ובנוסף התרבות השתנתה, וגרמה לכך שאנשים קונים הרבה יותר בגדים מאשר בעבר.

 

האם הוא ריווחי?

אולם, למרות התפתחותו הגדולה של עולם הטקסטיל, כלל לא ברור ששוק זה ריווחי היום ליצרנים, בעיקר בישראל. עם פריחתו של השוק, גדלה באופן טבעי גם כמות היצרנים והמפעלים העוסקים בתחום. בניגוד לתחומים שונים, תחום הטקסטיל הוא תחום שתמיד יהיה בו צורך, ובעקבות כך יזמים רבים רואים בו דרך להשקעה בטוחה. בשנים האחרונות גדילה זו הואצה באופן משמעותי, אך ללא קשר לכמות הביקוש של המוצרים. דבר זה גורם לעודף ייצור על פני ביקוש, ומסכן את הרווחיות של היצרנים.

בעקבות כך, בשביל לשרוד שוק אגרסיבי כזה, יש לחברות שתי אפשרויות. אפשרות אחת היא לנסות להוזיל לעצמם מאוד את עלות הייצור, ובכך יוכלו למכור את המוצרים בזול, ולהבטיח את רווחיותה של החברה. כך עושות החברות הגדולות, בעלות האמצעים. הן מצמצמות את עלות הייצור ע"י ייצור המוני, אשר מפחית את עלויות השינוע ורכישת חומרי הגלם, ובנוסף מוצאות כח עבודה זול, בעיקר במדינות עולם שלישי. בנוסף, הן מורידות את איכות החומר בו הן משתמשות, וכך המוצר הופך לזול יותר. במדינות כמו ישראל, אשר כוח העבודה הוא יקר ביותר, יהיה קשה מאוד לחברות להצליח.

אפשרות נוספת שיש לחברות בשביל לשרוד תחום זה היא התמקדות באיכות המוצרים, ומציאת טכנולוגיות חדשות אשר ימשכו אליהם את הקונים. מדינת ישראל, כמו ברוב התחומים, מהווה מקום התפתחות פורה של טכנולוגיות, גם בתחום זה. כך חברות הטקסטיל הישראליות מצליחות לשרוד בשוק, ואף להצליח. כך לדוגמא דלתא גליל החלה לאחרונה שיתוף פעולה עם סונוביה, לשילוב טכנולוגיה חדשה במוצריה.

 

לסיכום

שוק הטקסטיל הפך בשנים האחרונות לרווי ואגרסיבי מאוד, אך עם זאת גם חברות קטנות יחסית יכולות להישאר ולשרוד בשוק. הדרך שלהן לעשות זאת היא להתמקד באיכות וטכנולוגיה, ולחפש כל הזמן את הפיתוח שיזנק אותם הלאה.

 

השקעה פיננסית