אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

האם פיזיותרפיה יכולה לעזור להסתיידות בכתף?

כאבים בכתף מהווים חלק ניכר מהתלונות השכיחות של מטופלי רפואה אורטופדית. פעמים רבות לאחר בדיקה יסודית מתברר כי הסיבה לכאבים בכתף הינה משקעי סידן בגיד הכתף, או כפי שמקובל לכנות את התופעה: הסתיידות בכתף. מהי תופעת הסתיידות בכתף והאם פיזיותרפיה מהווה מענה אופטימלי עבורה? כל המידע במאמר זה.

 

הסתיידות בכתף

הסתיידות היא מונח המתאר תופעה בה מצטברים ברקמות בגוף משקעי סידן בכמות גבוהה. ישנן תופעות של הסתיידות בחלקים שונים בגוף: הסתיידות בכליות היוצרת אבנים בכליות, הסתיידות בעורקים הגורמת לטרשת עורקים או הסתיידות בגידים כמו אלו הקשורים בהסתיידות כתף.

הסתיידות בכתף כוללת הצטברות משקעים של סידן בגיד הכתף. משקעי סידן הם קשיחים ועלולים להצטבר שנים ארוכות ללא שהאדם ידע על קיום התופעה. כאשר ישנו טריגר מסוים, עלולה להתפתח דלקת מקומית כתוצאה מעומס יתר של משקעי סידן בגידי הכתף. מטרתו של תהליך הדלקת הוא ליצור ספיגה של המשקעים. הדלקת היא זו האחראית לכאב החזק ולהגבלת התנועה באזור הכתף.

פיזיותרפיסט

מה הגורמים לתופעת הסתיידות בכתף?

קיימת מחלוקת מקצועית לגבי גורמי התופעה כאשר נראה כי חוסר פעילות של הכתף או להפך, פעילות יתר מעודדים היווצרות משקעי סידן בכתף. אולם, הספרות המקצועית עדיין לא זיהתה את הסיבה להתפרצות הדלקת בגיד בשלב זה או אחר בחיים.

 

מהן דרכי הטיפול להסתיידות בכתף?

 

טיפול תרופתי

בהמלצת אורתופד יבחרו רבים להתחיל בטיפול הכולל תרופות אנטי דלקתיות המשפרות את מצב הדלקת ואת טווחי התנועה של המטופל. תרופות אלו עשויות למנוע את הכאב הרב הכרוך ביצוע פעולות יומיומית עם הסתיידות בכתף.

במצבים חמורים יהיה צורך אף בהזרקת סטרואידים לתוך הגיד על מנת לעצור את הדלקת. החיסרון בשיטת טיפול זו היא העובדה כי לעיתים לאחר סיום הטיפול ושיפור במצב התופעה עשויה לחזור על עצמה והדלקת עשויה להתפתח שנית באותו מקום.. הטיפול התרופתי מהווה טיפול נקודתי בלבד.

פיזיותרפיסט

פיזיותרפיה

פניה לטיפול של פיזיותרפיסט נחשבת לגישה שמרנית ויעילה מאוד. תהליך זה יתבצע בנוסף או במקום נטילת תרופות. טיפולי הפיזיותרפיה יתמקדו ב-2 מטרות עיקריות: הפחתה של כאבי הכתף וניהול אופטימלי של עומסים על הכתף. טיפולי הפיזיותרפיה ישאפו להרחיב את טווח התנועה ולאפשר בהדרגה חזרה לתנועה תקינה באזור חגורת הכתפיים.

הפיזיותרפיסט ישקיע בהתאמת סוג התרגול ועצימותו לתסמיני הדלקת ולחומרתה. תסמיניה העיקריים של ההסתיידות כוללים צמצום טווח התנועה והגבלת הפעילות. באמצעות טיפול פיזיותרפיסטי מקצועי ירחיב המטופל את טווח התנועה בהדרגה עד לחזרה לביצוע כל הפעולות הנדרשות. הפיזיותרפיסט ידריך את המטופל לשימוש נכון בתנועה תוך התחשבות בהופעת הכאבים בגיד בהתאם לסוג הכאב, כך שהמטופל ידע מתי יש להניח לכאב ולהמשיך לעבוד ומתי חשוב לעצור למנוחה.

 

טיפולי פיזיותרפיה להסתיידות בכתף

טיפולי פיזיותרפיה נחשבים לאפשרות אפקטיבית במיוחד. ניתן לשלב יחד עמם טיפול בגלי הלם. בכל מקרה, במידה ויש החמרה במצב יש לשקול טיפול כירורגי.

פיזיותרפיסט