אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

האם צריך להעביר אישורי ביטוח בריאות לקבלת דרכון פורטוגלי?

המסמכים הדרושים לאישור הקהילה היהודית

ממשלת פורטוגל העניקה לקהילות היהודיות את הסמכות להיות המסננת הראשונה של הבקשות. הקהילה היהודית תבחן האם האדם שמגיש את הבקשה הוא חלק ממשפחה של צאצאים של מגורשי יהודי פורטוגל. ישנו שתי קהילות יהודיות שמרכזות את הסוגייה הזו – ליסבון ופורטו.

זהו שלב משמעותי משום שהוא מהווה החסם הראשוני להשגת דרכון פורטוגלי. על מנת להוכיח את ההשתייכות דרושים מגוון מסמכים שיש להגיש להם (בצירוף תשלום על הטיפול בבקשות). חשוב מאוד להגיש את הבקשות הללו באופן המסודר ביותר על מנת למנוע עיכובים בזמן ותשלומים נוספים.

בשלב זה דרושים מספר מסמכים שקשורים בישראליות – צילום תעודת הזהות הישראלית (שמוכיחה את האזרחות הישראלית), צילום דרכון ישראלי, תעודות לידה (במידה והמגיש לא נולד בישראל אז מתורגמות מארץ המקור), צילום כל מסמכים המעידים על נישואין (בכלל זה גם גירושין, הכתובה יכולה להעיד על נישואין), במידה והמגיש איננו נשוי תעודת הנישואין של הוריו, צילום חשבונות (חשמל, מים או ארנונה, החשבונות הללו מוכיחים שהמגיש מתגורר ומנהל חיים בישראל).

אפשרות אחרת במקום צילום החשבונות, היא במקרים מסוימים, הגשה של מסמכי ביטוח הבריאות הישראלי של המגיש, כהוכחה נוספת לכך שהוא מתגורר ומתקיים בישראל.

כמו כן, דרושים מסמכים המוכיחים את הקשר לפורטוגל – אילן יוחסין משפחתי של מגיש הבקשה לאזרחות, על אילן היוחסין לכלול תאריכי לידה, תאריכי נישואין ועליו להיות מפורט לפחות לשלושת הדורות האחרונים. על עצי המשפחה הללו להיות מדויקים ככל הניתן על מנת למנוע דחיות או עיכובים.

כמו כן, דרושים מסמכים שמוכיחים את ההשתלשלות המשפחתית שקשורה לפורטוגל (בכלל זה שמות משפחה, מסמכי ארכיון שונים או כל עדות שקשורה בפורטוגליות של משפחת המגיש).

המסמכים הדרושים לאישור ממשלת פורטוגל

לאחר אישור הקהילה היהודית שמגיש הבקשה הוא צאצא של מגורשי פורטוגל, ניתן להתחיל בהליכים מול ממשלת פורטוגל. בשלבים הללו ישנה הרבה בירוקרטיה בפורטוגזית שכוללת הגשה של מסמכים רבים, תרגומם, הבאתם לאישורים נוטריוניים וכיוצא באלו.

ראשית יש להגיש את האישורים החתומים מהקהילה היהודית בפורטוגל (למעשה הוכחה שהמגיש עבר את השלב הראשון של הסינון). צילום של תעודות לידה ותעודת יושר (שמעידה על חוסר בעבר פלילי של המגיש), צילום דרכון (בדומה למסמכים הדרושים לקהילה היהודית) והגשה מחודשת של אילן היוחסין של מבקש האזרחות.

במידה וחסרים מסמכים, יש לשכור את שירותיו של חוקר גנאולוגי (חוקר שורשים). במידה ומגיש הבקשה גר בצפון, לשם השגת דרכון פורטוגלי בחיפה ניתן לשכור משם את החוקרים המקצועיים שיסייעו במילוי המסמכים החסרים.

לכל משפחה ישנו סיפור אחר ולכן המסמכים שנמצאים בידה הם אחרים. ליווי מקצועי של עורך דין יסייע להבין אילו מסמכים דרושים על מנת לקדם הבקשה במהירות וביעילות המרבית.