אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

מהן ההשפעות הפיננסיות של מחלת שלבקת חוגרת

מחלת השלבקת חוגרת, הידועה גם כהרפס זוסטר, נגרמת בעקבות חשיפה לנגיף Varicella Zoster ממשפחת ה Herpes, ומכאן שמה.

נגיף ה Varicella אחראי ל 2 מחלות שונות המוכרות לנו: אבעבועות רוח ושלבקת חוגרת.

אבעבועות רוח, נידבק בה בדר"כ בילדות. לאחר הריפוי, הגוף לא "נפטר" מהנגיף, והוא נשאר כמורדם.

שלבקת חוגרת, נגרמת בגילאים מאוחרים יותר, מעל 60 בדרך כלל, בעקבות התפרצות חוזרת של הנגיף בגוף.

מחקר שנערך בישראל ופורסם בשנת 2014 קבע כי המחלה הינה נטל על כלל מערכת הבריאות, באוכלוסייה המבוגרת וזאת בעקבות שימוש מוגבר במשאבים של מערכת הבריאות.

 

המחלה ותסמיניה

השלבקת חוגרת, כאמור, נגרמת מוירוס והיא מתבטאת כפריחה עורית יחד עם שלפוחיות. סיבוכי המחלה עולים עם הגיל. כאמור, מי שחלה באבעבועות רוח בילדותו, נושא את הנגיף הרדום בגופו לאורך מערכת העצבים בפנים או בגפיים ובגב ולכן, שם יופיעו השלפוחיות. במרבית המקרים, פריחת השלפוחיות מובילה לכאב וגירודים כאשר הכאב מופיע לפני הפריחה. במקרים הפחות שכיחים יתווסף גם חום עם חולשה. הנגעים עלולים להדביק לפני שהם מתייבשים וגם להוביל לאבעבועות רוח למי שלא חוסן או לא חלה בעבר ולכן, כדאי לכסות את השלפוחיות.

 

טיפול במחלה

טיפול בשלבקת חוגרת, ברוב המקרים, ניתן על ידי כדורים אנטי ויראליים וזאת כדי להפחית את משך זמן הופעת הפריחה. ישנה עדיפות לקחת את התרופה ב 3 הימים הראשונים של הפריחה. למבוגרים בני למעלה מ 50, יש חשיבות לטיפול מכיוון שאצלם יש יותר סיכוי לסיבוכים, כמו למשל פגיעה במוח או בעיניים ואז צריך אשפוז ומתן תרופה לוריד.

בנוסף לתרופות, יש לטפל בשלפוחיות, על ידי שמירתן נקיות ויבשות כדי למנוע זיהום וגדילת חיידקים. בנוסף, לא מומלץ למרוח משחות אנטיביוטיקות או לחבוש את האזורים הנגועים מכיוון שזה עלול לייצר גירוי וגירוד.

 

החיסון לשלבקת חוגרת

בישראל, ישנו חיסון למניעת המחלה, הנקרא זוסטווקס. עלות החיסון הינה 400 שקלים בכל קופות החולים. החיסון הינו וירוס חי מוחלש ולכן אינו ניתן לנשים בהריון או מי שסובל מהחלשה במערכת החיסון. האישור לשימוש בחיסון הינו לכל מי שמעל 50.

המלצת משרד הבריאות הינה חיסון לכל מי שמעל 60 והוא בעל מערכת חיסון תקינה. ההמלצה תקפה גם למי שכבר חלה בעבר, מכיוון שישנו סיכוי נמוך לחלות שוב. החיסון ניתן כמנה אחת, פעם אחת.

בעולם, ישנו חיסון נוסף בשם שינגריץ, הניתן למי שאינו בעל מערכת חיסון תקינה, ובניגוד לזוסטווקס שניתן כמנה אחת של וירוס חי מוחלש, השינגריץ ניתן כ 2 מנות של וירוס מומת. יש לציין שנכון להיום חיסון זה אינו מאושר בישראל.

מכל האמור לעיל, ניתן להתרשם, שסיבוכי המחלה, מובילים להשפעות פיננסיות ועלויות גבוהות של אשפוזים ומתן תרופות לוריד ולכן כדאי להתחסן. באתר שלבקת חוגרת תמצאו מידע מקיף על המחלה והשפעותיה.

 

מטבעות