אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

איך משפיעות הזכויות של תושב חוזר על מצבו הכלכלי?

נתחיל בלהגדיר מיהו תושב חוזר, זה נשמע פשוט לכאורה אך יש טעויות נפוצות בנושא זה.

תושב חוזר הוא אזרח ישראל אשר שהה בחו"ל לפחות שנתיים ברצף והוא מעל גיל 17.

מעל 10 שנים זה נחשב אזרח ותיק ויש לו הטבות קצת יותר רחבות.

כמו כן, תושב חוזר הוא אדם שלא טס לשליחות ושביקוריו בארץ לא ארכו יותר מ- 4 חודשים ברצף.

המדינה שלנו רוצה לעודד עלייה לכן היא נותנת הטבות לתושבים חוזרים.

עידוד עלייה הוא חלק מהתפיסה של המדינה היהודית שרוצה להביא אליה יהודים והיא גם חלק ממהלך כלכלי אסטרטגי.

אז מהן הזכויות? ואיך הן עוזרות למצב הכלכלי של אזרח שעבר שינוי משמעותי בחייו ועבר מדינה?

 

הזכויות

  1. פטור ממכס על מוצרים מארצות אחרות – לאזרחים חוזרים יש יותר רכישות מחו"ל כיוון שהם רגילים למוצרים שם. הפטור מהמכס חוסך כסף רב לאנשים שרוכשים הרבה מוצרים בחו"ל. לפרטים נוספים היכנסו לאתר – זכויות תושב חוזר רילוקיישן
  2. סיוע של משרד הקליטה – משרד הקליטה עוזר לתחום המקצועי של התושבים החוזרים. הוא מממן להם קורסים להסבה או רכישה של מקצוע חדש, משתתף באגרת בחינות, משתתף בשכר לימוד לעיתים, עוזר לקידום מדענים, לקידום במרדי ממשלה ולקידום של אומנים. כל הפעולות הללו הן כמו להעניק חקה ולא דגים – כלומר זה לא תרומה, אבל זה הענקת כלים איתם התושיבם החוזרים יוכלו להרוויח כסף בכוחות עצמם.
  3. פטור ממס – יש מגוון סוגים של הטבות – פטור מחובת דיווח וחובת גילוי ל- 10 שנים, פטור ממס על הון מנכסים בחו"ל למשך 10 שנים, פטור ממס על הון מנכסים בארץ לתושב חוזר ותיק, שנת הסתגלות לתושב חוזר ותיק ועוד. מיסים לעיתים יכולים לכלול סכומים גדולים כפי שכולנו יודעים לכן זו הטבה משמעותית.

 

איך זה עוזר לתושבים החוזרים מבחינה כלכלית?

אזרחים חוזרים עברו שינוי משמעותי שלעיתים כרוך בוויתורים כלכליים – אם הייתה להם עבודה טובה איפה שגרו לפני, אם יש להם הוצאות חדשות על רכישת דירה בארץ ועוד. מעבר דירה תמיד כרוך בעלויות וההסתגלות לארץ חדשה גם דורשת הסתגלות. ההטבות לעיל אולי נשמעות מינוריות ולא משמעותיות אך יש להם השפעה רבה. השילוב של קידום לתעסוקה והטבות ממס ומכס הוא חכם כי הוא עוזר הן לחסכון של התושב החוזר והן ליכולת של למצוא את התעסוקה החדשה שלו בארץ.

 

סיכום – הטבות לשם עידוד עלייה לארץ ישראל

הטבות לאזרח חוזר עוזרות מאוד מבחינה כלכלית בשני מישורים – פיתוח תעסוקה וחיסכון כפסי. ההטבות מעודדות יהודים מקצבי עולם לשוב הנה ולהיות חלק מהמדינה בצורה פעילה ולא מרחוק. הזכויות ניתנות משלושה כיוונים – מכס מס ומשרד הקליטה. גל אזרח חוזר יעיד שההטבות קדמו את פניו בצורה יפה ועודדו אותו שהקליטה כאן תצליח.

 

מחשבון