אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

החזר מס שבח במדינת ישראל – כל הבירוקרטיה שחשוב לדעת

אין ספק שמס שבח הוא מהמיסים הכבדים ביותר אותם מטילה המדינה על האזרחים. לאור העול הכלכלי הכבד שהוא מטיל, רבים מחפשים דרכים להקל אותו במעט. אחת הדרכים האפשריות והשכיחות ביותר היא ביצוע של החזר מס שבח. הפסקאות הקרובות נציג עניין זה ונבחן את ההיבטים המרכזיים שלו.

 

מס שבח – מה זה אומר?

ראשית כל, מס שבח הוא המוטל על עסקאות בנדל"ן. המס חל על הרווח שהפיק המוכר מביצוע העסקה. כלומר, על סך השבחת הערך הכלכלי שלו מהנכס. במילים אחרות, במידה ואדם רכש דירה במחיר של חצי מיליון ₪, ומכר אותה כעבור מספר שנים עבור מיליון ₪, הוא הפיק סך של חצי מיליון ₪ רווח. חצי מיליון השקלים אותם הפיק המוכר מהנכס יחויבו במס. שיעור המס עומד כיום על 25%. לכן, בהתייחס לדוגמא המוצגת, המוכר יידרש לשלם מס בסך של 125 אלף ₪.

 

מי חייב במס שבח ומי זכאי לפטור?

כידוע, מערכת המס בישראל היא מערכת דיפרנציאלית וריבודית. המשמעות היא שלא כל אדם חייב במס כמו רעהו. עקרון זה חל גם לעניין מס שבח. ראשית, ממס השבח יש לנכות את הוצאות העסקה, כלומר עלויות עו"ד, שכר טרחת מתווך, עלויות שיפוץ, עלויות משכנתא, אגרות ומיסים אחרים.

חשוב מכך, יש לקחת בחשבון כי אדם המוכר את בית מגוריו היחיד אינו חייב במס שבח. אין מדובר בכל דירה המשמשת למגורים, אלא רק בבית המגורים של בעל הנכס. אם אדם מחזיק נכס שהוא משכיר אותו וזה אינו הנכס היחיד שלו הוא לא יהיה זכאי לפטור המדובר.

 

סיבות אפשריות לפטור

ישנן כל מיני סיבות העשויות לזכות בפטור ממס שבח. בין העיקריות שבהן ניתן למנות חלוקת תשלום מס בין בני זוג, ביצוע של קיזוז הפסדים, פריסת מס השבח במטרה לתכנן הקלות בגין מדרגות מס ונקודות זיכוי, החזר מס שבח בגין שיעורי מס היסטוריים, עמידה בתנאי פטור מסוימים או הקלות בהתאם לתקנות מיסוי מקרקעין ועוד. בנוסף, ישנה אפשרות לביצוע של החזר מס בגין גביית יתר. ישנם מקרים בהם רשות המסים גבתה מס ביתר שלא לצורך, וניתן לפנות אליה בבקשה להשיב את הכספים.

 

איך עושים את זה?

על מנת לבצע החזר מס שבח יש להגיש פנייה רשמית ומסודרת לרשות המסים. פנייה זו צריכה לכלול את כל האסמכתאות הרלוונטיות אשר בכוחן לאמת את נכונות הבקשה ואת העמידה בתנאים המזכים בהחזר. בין המסמכים הללו סך ההכנסות השנתיות וכמובן שומת המס שנגבתה.

 

לסיכום,

מובן כי מס השבח הוא מס החל על מי שמוכרים נכס נדל"ן ואינם זכאים לפטור של דירות מגורים יחידות. מס השבח הוא בדרך בשיעור גבוה מאוד, מה שפוגע בכדאיות העסקה ומטיל נטל משמעותי על כתפי המוכרים. לכן, במידה וביכולתכם לבצע החזר מס שבח, נכון יהיה שתעשו כן.

מס שבח