אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

הכירו את שמעון שבס – יזם, פוליטיקאי ואיש עסקים

אם הייתם בהכרה בשלהי שנת 1995, כנראה שהשם שמעון שבס מוכר לכם היטב.

אך עם זאת מפתיע לראות כי, מעט יחסית סופר ונכתב אודות האיש אשר היה שותף פעיל לחלק מקבלת ההחלטות אשר עיצבו ושינו את פניה של מדינת ישראל במהלך שנות ה90 שהחלו כעליזות והסתיימו בגוון מעט יותר קודר.

עם זאת, ישנם פנים רבות לעשייתו של יועצו הקרוב של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין ז"ל, עשייה אשר חובקת יבשות ותחומי עניין מגוונים ושבמרכזה חי ציווי אחד בולט – הסתגלות ותנועה קדימה.

עשייה אשר מעטים יודעים באמת עד כמה רחבה השפעתה.

בעקבות כך, במאמר הקרוב נסקור תחנות משמעותיות בחייו של אדם שהשפיע על חייכם שלכם, בין אם ידעתם ובין אם לא, החל מתפקידו כיו"ר ועד יישובי הגולן, דרך מסדרונות בית המחוקקים ועד לגבעת הקפיטול בוושינגטון.

 

מבוא

שבס נולד בפתח תקווה בשנת 1952, כבן זקונים לפייבל שבס – בוגר מלחמת העולם השנייה, ששירת בצבא הבריטי, ולאחר מכן גם נשלח מטעם ארגונים ציוניים לסייע להעלאת יהודים מבגדד, ולרנה ניסקר, ניצולת שואה מפינסק, בלארוס. שבס גדל והתחנך בגבעתיים, ומאוחר יותר בהיותו נער שימש כמדריך בנוער העובד והלומד, ובתנועת הפועל. בנוסף לכך, בעודו בן 20 בלבד, שימש כמזכיר קיבוץ אפיק מיד בתום תהליך ההתאזרחות של מה שהיה בטרם לכן היאחזות נח"ל. בשירותו הצבאי התנדב שבס לגדוד הנח"ל המוצנח, בו לחם גם במסגרת מלחמת יום הכיפורים הן ברמת הגולן, בגזרת קוניטרה כחלק מקרבות הבלימה אל מול מתקפת הפתע הסורי, ובשלב אוחר יותר גם בסיני מעבר לתעלת סואץ אל מול הקומנדו המצרי.

 

חיים ציבוריים

שבס היה מהראשונים אשר קראו לנטוע יתד ברמת הגולן ולקבע ולבצר את ההתיישבות בה. באותם ימים על רקע מלחמת יום הכיפורים אשר אבדותיה הקשות עדיין הכו הדים בחברה הישראלית, עלו קולות רבים שטענו כי יוטב למדינת ישראל לחתור להסדר מדיני אל מול סוריה, שבמסגרתו תוחזר רמת הגולן לשליטתם בתמורה להסדרת היחסים. לאור אותן טענות, טען שמעון שבס בוועידת ההסתדרות ה-12 שהתכנסה ב1974, מיד בתום המלחמה, כי חובה על ההנהגה להכפיל את האוכלוסייה ברמת הגולן והפציר בהסתדרות הכללית לשים דגש ניכר על התיישבות חלוצית כמרכז העשייה של פעולות ההסתדרות, מתוך ראייה כוללת של החזון הציוני ככזה אשר מיושם ומוצא לפועל ברמת הגולן בהיקפים נרחבים.

בהמשך ולאור אותו קו יציב אשר גרס כי עתידה של רמת הגולן ומדינת ישראל – חד הם, נבחר שמעון שבס בשנת 1978 לשמש כיושב ראש ועד ישובי הגולן. כשמרכז עשייתו בשנים אלו עסקה בהסדרת מעמדה של רמת הגולן כשטח ישראלי לכל דבר ועניין, והפסקת המשטר הצבאי אשר הונהג שם. מאבק אשר נשא פירות כאשר בשנת 81' בוטל לחלוטין המשטר הצבאי ברמה, ובמקומו הוחלו חוקים וכללי שיפוט ישראלים. בנוסף לכך, פעל שבס להקמת החברה לפיתוח הגולן, אשר לזכותה ניתן לזקוף הקמת עשרות מאגרי מים והוצאה לפועל של פרויקטים רבים של תשתיות ומיזמי תיירות אשר סייעו במידה רבה ליצירת תעסוקה ברמת הגולן, וכפועל יוצא של כך – לעידוד וחיזוק ההתיישבות בה.

 

המעבר לפוליטיקה ארצית

לאור הצלחתו בזירה המקומית, עבר שבס בשנת 1984 לשמש כעוזרו של שר הבטחון דאז יצחק רבין ז"ל לענייני התיישבות, תפקיד אשר מינה במקביל להיות עוזרו האישי והפוליטי. הרומן של שבס עם רבין התרחב והתבטא בכמות אמון יוצאת דופן שנסך ראש הממשלה המנוח ביועצו, ואשר בא לידי ביטוי במינויו של האחרון לתפקידי מפתח בחברות ממשלתיות כמו תעשייה אווירית, תעשייה צבאית לישראל, ומנהל מקרקעי ישראל. בעקבות מערכת היחסים המוצלחת של רבין ושבס, נבחר שבס לשמש כמנהל הקמפיין של בחירות מפלגת העבודה בשנת 92', קמפיין שבסופו מפלגת העבודה זכתה במירב המנדטים, והוטלה עליה מלאכת הרכבת הממשלה. שנתיים וקצת לאחר מכן, 3 כדורים שנורו על ידי רוצח יהודי בכיכר במרכז תל אביב, סיימו את מערכת היחסים הקרובה בין השניים, וחייו של שבס, כמו של כולנו, השתנו מן הקצה אל הקצה. בהלוויתו של יצחק רבין ז"ל, שבס היה מן הבודדים אשר נשאו הספד, לצד שועי עולם כמו נשיא ארצות הברית ביל קלינטון, וחוסיין מלך ירדן.

 

כיזם ואיש עסקים

בעקבות רצח רבין הדיר שמעון שבס את רגליו מן הפוליטיקה הישראלית והחל להותיר את חותמו במחוזות עסקיים. כיום שמעון שבס משמש כיו"ר חברת RSLB – אשר מתמקדת בהכנסת חברות ישראליות בקלות רבה יותר לשוק האמריקאי, בעיקר באמצעות הקלה על קשיי הבירוקרטיה הרבים אשר עומדים בפני חברות שמקורן זרות בדרכן אל השוק האמריקאי. זאת במקביל להיותו יו"ר ומקים של חברת HolistiCyber, אשר מתמחה בהגנת סייבר לחברות פרטיות וציבוריות כאחד. כמו כן, שבס הינו איש עסקים ששמו נקשר מעת לעת בעסקאות רכישה בעיקר בנושאי נדל"ן ומלונאות, אשר במרכזה בעלות חלקית ברשת המלונות היוקרתית גרנד סיטי. בהמשך לכך, שבס פעל ליצור שותפויות בתחום הנדל"ן העולמי במקומות לא מפותחים ובעלי פוטנציאל כדוגמת ברזיל ומדינות מתפתחות באפריקה, בהיותו מוביל מודלים אשר מאפשרים לכלכלה המקומית לצמוח על בסיס תמיכתם של משקיעים ממדינות מפותחות. זאת ועוד כי, בטרם שימש כיו"ר RSLB, שימש שבס כיועץ פוליטי בכיר בעקבות ניסיונו הרב שנים כחבר קבינט, ניסיון אשר נצבר כאשר שימש כמנכ"ל משרד ראש הממשלה ובמסגרת תפקידים רמי דרג אחרים. דוגמאות לכך ניתן למצוא כחלק מהתפקידים ששבס מילא, כדוגמת יועץ פוליטי עבור מנהיגים רבים באירופה ובארצות הברית, אשר מתוכם ניתן למנות ראשי ממשלה ברומניה, הונגריה, אוסטריה, וסרביה.

 

יזמות ומעורבות חברתית

שבס פעל להקמת כפר על"ה בסמוך לאופקים, כפר אשר עוסק בשיקום מבוגרים בעלי לקויות שכליות, וכמו כן בעמותת גלאו"פ, אשר במרכז פעילותה טיפול בילדים אוטיסטים וממשפחות קשות יום. בנוסף לכך, שבס מרצה רבות אל מול קהילות יהודיות, לרוב במרכז אירופה. כאשר מרכז תוכן ההרצאות עוסק בנושאים אשר עומדים בליבת סדר היום הישראלי עוד כיום, נושאים כדוגמת המחאה החברתית ב2011, והסכסוך הישראלי פלסטיני.

 

לסיכום

חייו של שמעון שבס היו ועודם שזורים בפעילותה ובתלאותיה של מדינת ישראל בכלל והחברה הישראלית בפרט. מיקומו בנקודות מפתח רגישות, החל ממאבקים אשר כיום נדמה לנו תמוהה העובדה כי היה צורך בהם – כדוגמת ההסדרה ברמת הגולן, וכלה בשאיפה להמשכת מורשתו של יצחק רבין לצדק, מוסר ואמות מידה. עצם תרומתו הרבה לעם היושב בציון, הן תחת כובע העשייה הציבורית הענפה והן בעודו כיזם פרטי אשר משקיע זמן רב ומשאבים רבים עוד יותר, בפיתוח ותרומה לארץ, שופכים במידה רבה אור על רמת המחויבות אשר פעם אזרחים חשו כלפי מדינתם. אותה ציונות מעשית וכלכלית, היוו עמוד תווך אשר לאורו התאפשרה צמיחתה של מדינת ישראל לכדי סיפור ההצלחה שהיא כיום. סיפור הצלחה אשר במידה ולא ישומר ויבוצר, עלול להידרדר אל מקומות נמוכים וחשוכים מכדי שאור השמש יגיעם, מקומות אשר לדאבוננו הרב נגזר עלינו לפקוד כבר פעם אחת, בלילה אחד בכיכר במרכז תל אביב, בשלהי 1995.