אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

הסיפור של איציק שכדאי לכם להכיר

קבלת דבר במרמה הינה עבירה פלילית חמורה על פי המשפט הפלילי במדינת ישראל. מדובר בעבירה מקבילה ברמתה לעבירות שוחד. בעמוד הקרוב נבחן את סוג העבירה שנקראת קבלת דבר במרמה- במה מדובר, איך החוק מתייחס לעבירה זו ומה הענישה המקובלת בחוק.

שוטרים

קבלת דבר במרמה- איך נדע להגדיר?

על מנת להגדיר ולהבין לעומק במה מדובר, נחלק את המושג לחלקים. החלק הראשון- "קבלת דבר", מדבר על כל דבר שניתן לאדם מסוים בעמדת כוח (נכסי מקרקעין, זכות, טובות הנאה או כל סחורה ושירות אחר). "מרמה", מדברת על כל פעולה שביצע אדם, בין אם בעבר ובין אם בהווה, ושהוא ידע שהפעולה או הטענה אינה אחת או אינו מאמין שהיא אמת.

הענישה על ביצוע עבירת קבלת דבר במרמה מחולקת לשתי רמות חומרה. רמת הענישה משתנה בהתאם לחומרת האירוע, ולהלן הענישה:

אפשרות ראשונה מתייחסת לכל עבירה שדינה עד שלוש שנות מאסר בפועל. חשוב לציין שיש אפשרות שמעבר למאסר יינתן גם קנס כספי לאשם. עבירות מסוג זה מתייחסות לכל עבירה שבוצעה בהיקף קטן ופגעה רק באדם המעורב בפרשה.

אפשרות שנייה מתייחסת לכל עבירה שדינה עד חמש שנות מאסר בפועל. חשוב לציין שיש אפשרות שמעבר למאסר יינתן גם קנס כספי לאשם. עבירות מסוג זה מתייחסות לכל עבירה שבוצעה בהיקף גדול ופגעה ברכוש או בבני אדם רבים (שלא בהכרח היה קשורים לפרשה). לרוב מדובר בעבירות שכוללות זיוף או התחזות, פעולות שתוכננו לאורך זמן ומבוססות בשיטות תחבורה מתוחכמות.

במקרים בהם יוכח כי הנאשם פעם מתום לב או מחוסר הכרת העובדות הקשורות לנושא במלואן, יכול בית המשפט להקל בעונשו והגדר דינו. באמצעות ייצוג משפטי איכותי וטוב, יוכל הנאשם למזער את הענישה לרמה מינימאלית ביותר (שוב- בהנחה ויוכח כי הנאשם אכן פעם מתום לב או מחוסר הכרת העובדות במלואן).

כיצד המדינה מתייחסת לנושא?

חשוב להכיר ולדעת, שבעבירות מסוג זה בדרך כלל המדינה בראשות הפרקליטות היא זו שתובעת את האשם. לפיכך, האדם חשוף גם לתביעה אזרחית מהצד הנפגע, מה שעשוי להוביל לתשלום קנס מעבר לקנס הצפוי בפועל.

חשוב לציין שעל שולחן בית המשפט לא מונחות הרבה תביעות או תיקים משפטיים בנושא קבלת דבר במרמה. סיבה זו יכולה לשרת את כל המובאים לבית המשפט בגין קבלת דבר במרמה, (הורשע בעבירות מרמה) מכיוון שמערכת המשפט לא צריכה ליצור הרתעה עבור אנשים אחרים (מכיוון שאין הרבה מקרים כפי שציינו).

כאשר נקלעתם לסיטואציה שבה אתם מועמדים לדין באשמת קבלת דבר במרמה, אנו ממליצים לכם לקחת את שירותיו של עורך דין ותיק ומנוסה בתחום. מדובר בתחום שדורש את הכרת מערכת המשפט בצורה המקיפה והטובה ביותר, במיוחד מכיוון שמדובר בתחום "אפור" (כפי שציינו קודם לכן).