אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

ממשל אפקטיבי: התפקיד והאחריות של ועדת העיזבונות

בימים האחרונים אנו שומעים רבות על וועדת העזבונות בחדשות וברשת. עובדה זו הובילה לשאלות רבות שעלו ברשתות החברתיות ופורומים. קריאה מעמיקה של תגובות שערכנו בנושא העלתה כי מרבית השאלות כללו בקשת מידע אודות תפקידיה ואחריותה של הועדה המדוברת. אנחנו לא נותרנו אדישים לדרישה והחלטנו להוציא את המדריך הנוכחי שיציג בפני כל גולש את המענה הראוי.

 

ההגדרה של וועדת העזבונות

ועדת העזבונות מתקיימת בין כותלי מחלקת העזבונות שאולי שמעתם עליה בעבר. מדובר במחלקה שצריכה להקצות את העזבונות שנכללים באחריות המדינה. אלו נכסים וסכומי כסף גדולים שנמסרים למדינה על ידי תורמים מהארץ ומהעולם. יש רשימה ארוכה של נכסים שמגיעים למחלקת העזבונות, למשל:

  • שרשראות, צמידים ועגילים
  • נכסי נדל"ן
  • חפצי אמנות יקרי ערך ועוד

ועדת עיזבונות

תכירו את תפקידה של וועדת העזבונות

עכשיו, כשאתם מכירים בוועדה, אפשר לפרט בפניכם כי וועדה זו מחליטה לאן להעביר כל עיזבון. כך שבעצם ועדת העזבונות יכולה להחליט שתרומה מסוימת תועבר למטרה חברתית כלשהי בהתאם לשיקול דעתה (שימו לב, הכספים שנתרמים אינם נכללים כחלק מהתקציב השוטף של המדינה). זו ההזדמנות לציין כי איסוף התרומות הוא תהליך סבוך שכולל גיוס של כספים מצד ארגונים רבים. לכן, האחראיים על הגיוס צריכים לפעול במישורים הבאים במקביל:

  • שליחת קולות קוראים
  • פנייה לקרנות פילנתרופיות
  • גיוס המונים וכו'

 

מי יכול לראות את רשימת העזבונות?

כל אחד יכול לראות את רשימת העזבונות והייעוד שנבחר להם על ידי הוועדה באמצעות כניסה לאתר האפוטרופוס הכללי. מדובר ברשימה ארוכה שמציגה באופן מפורט את כל המטרות החברתיות שנבחרו לקבל את הכסף שנתרם. המידע שקראתם עד כה מאפשר לכם להבין שיש לוועדת העזבונות אחריות גדולה, מכיוון שהיא צריכה לבצע חלוקה הגיונית של הכספים שצפויים להגיע בהמשך לילדים עם מוגבלות, פליטים יהודים, עולים חדשים שזקוקים לסיוע בדיור וכו'. מדובר בסכומי כסף גבוהים שעשויים להגיע למיליוני שקלים.

ועדת עיזבונות

מה ההרכב של הוועדה?

בראשה של הוועדה עומד שופט בדימוס ולצידו ניצבים כמה אישי ציבור שהגיעו לוועדה לאחר שהם מונו על ידי שר המשפטים המכהן. חברי הוועדה נפגשים מידי שבוע במטרה לדון בבקשות התמיכה שמוגשות מצד העמותות והארגונים השונים. לאחר סיום הדיונים, הוועדה מעבירה את ההחלטות שלה לקהל הרחב תוך פרסום בילקוט הפרסומים והעברת האינפורמציה למשרדי הממשלה שנוגעים לדבר.

 

השורה התחתונה

בשלב זה אתם יודעים שלוועדת העזבונות יש תפקיד חשוב שמחזק את האוכלוסיות המוחלשות במדינת ישראל (עולים חדשים, נזקקים, חולים ועוד). מוטלת על וועדה זו אחריות גדולה שכל אזרח צריך להכיר בה מקרוב. נמליץ לכם להעביר את המידע שצוין לעיל לחברים, מכרים וקרובי משפחה, כדי שגם הם ידעו מי הם האנשים שעומדים מאחורי התחום החשוב הזה ומה תפקידם.

תחומי אחריות ועדת העיזבונות