אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

כיצד לשמור על בטיחות בזמן עבודה עם קרינה?

כאשר אנחנו מוצאים עבודה, אנחנו בטח נבדוק מה הם התנאים, מה השכר ומה דורשת העבודה בפועל, אנחנו פחות נבדוק – האם מקום העבודה מסכן את בריאותנו. במקצועות רבים, בעיקר בתחום הרפואה, עובדים רבים חשופים לקרינה באופן יום יומי, דבר העלול לסכן את בריאותם, חשוב לדעת – שחובה על מקום העבודה לשמור ולדאוג לבריאות העובדים שלו, אז איך שומרים על בטיחות בזמן עבודה עם קרינה? הרי לפניכם במאמר.

 

מה היא קרינה ואיך היא משפיעה על חיינו?

קרינה היא בעצם אנרגיה שנעה בגלים או בצורה של חלקיקים, ישנם סוגים שונים של קרינה ולהם השפעה שונה על בריאות האדם. כיום קרינה משמשת אותנו כמעט לכל דבר, החל מהטלפון שאנו משתמשים בו באופן יום יומי וכלה בטיפולים רפואיים שאנו מקבלים.

 

סוגי הקרינה השונים.

קרינה מייננת – זו היא בעצם קרינה בעלת אנרגיה  גבוהה, והיא יכולה לגרום לשבירת המולקולות לאטומים בודדים ולאלקטרונים חופשיים, כלומר – יינון הוא תהליך שבו האטומים מאבדים או מקבלים אלקטרונים, תהליך שמשנה לחלוטין את צורתו הטבעית של האטום, קרינה זו עלולה לפגוע משמעותי באנשים שחשופים אליה באופן יום יומי.

קרינה בלתי מייננת – זו היא בעצם קרינה אלקטרומגנטית שאינה מייננת את האטומים כאשר היא עוברת דרכם. זאת אומרת שהיא אינה גורמת לשינויי דרמטי בתאים החיים. קרינה בלתי מייננת נמצאת כמעט בכל דבר כמו – wi-fi, bluetooth, טלפון חכם וכדומה, היא פחות מסוכנת מקרינה מייננת אך גם לה עלולה להיות השפעה שלילית על הבריאות והיא גם עלולה לפגוע בתאים חיים.

חובת המעסיק לעובדיו

מכיוון שעבודה עם קרינה עלולה להזיק באופן בלתי הפיך על בריאות העבדים, החוק במדינת ישראל קבע כי על מקום העבודה לדאוג לדברים הבאים –

מינוי ממונה קרינה – על המעסיק לדאוג לממונה בטיחות קרינה, על הממונה להיות בעל הסמכה ממכון מוסמך להדרכה, תפקידו הוא לשמור על בריאות של העובדים, לבקר, לדאוג ולהציף בעיות סביב כל הפעולות הנעשות עם קרינה במקום העבודה. בנוסף, על הממונה ועל המעסיק להכין תכנית בטיחות קרינה שחייבת להיות מאושרת על ידי מעבדה מוסמכת לקרינה.

הדרכת בטיחות לצוות – התקנות לבטיחות במקום העבודה קובעות כי במקום עבודה שבו מוחזקים חומרים רדיואקטיבים או שהעובדים חשופים לקרינה, חייב המעסיק לקיים הדרכות בטיחות קרינה לעובדים בתחילת עבודתם, ולערוך ריענון בכל שנה לכלל העובדים. את ההדרכות חייב להעביר מדריך בעל ניסיון ובעל הסמכה בתחום בטיחות קרינה.

הדרכת הבטיחות כוללת 2 חלקים, תיאורטי ומעשי. החלק התיאורטי כולל הכרת מושגי היסוד החשובים,  הכרת סיכוני העבודה בקרינה, לימוד כללי בטיחות וכדומה. החלק המעשי כולל תרגול בזמן חירום, לבישת בגדי מגן אישיים, שימוש באמצעי מיגון ודומה . כל הדרכה מותאמת למאפייני מקום העבודה וגורמי הסיכון השונים.

 

לסיכום

חשוב לזכור ולדעת שבחירה במקום עבודה חשוב גם לשים לב האם המקום דואג לבריאות העובדים, מכיוון שהקרינה אינה נראית, הרבה אנשים שוכחים לוודא פרט חשוב זה. אל תזלזלו בזה, אל תתפשרו על הבריאות שלכם וזכרו שזה מחובת המעסיק לדאוג לכם ולשמור על בריאותכם.
קרינה בלתי מייננת