אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

מהו מטבע מבוזר והאם יש דבר כזה בישראל

מטבע מבוזר, או בשמו האחר מטבע קרטוגרפי, או בקיצור ״מטבע קריפטו״, הוא נכס דיגיטלי שנועל לשמש כאמצעי חליפי לתשלום ומסחר.

המטבע מבוסס על קריפטוגרפיה, כלומר הצפנה, חזקה מאוד.

בזכות ההצפנה החזקה ניתן לאבטח עסקאות פיננסיות רבות, וכך גם לשלוט בייצור של יחידות נוספות.

באמצעות זאת ניתן לאמת את העברת נכסים בין המשתמשים.

אז מה הוא מטבע קריפטו? והאם יש דבר כזה בישראל?

 

מטבע מבוזר – מטבע קריפטו

כיום אנו שומעים רבות על השם קריפטו. בעבר היינו שומעים רבות על ביטקוין אך מטבע הקריפטו לגמרי גנב את ההצגה. אז מזה קריפטו? קריפטו הוא קיצור למטבעות קריפטוגרפים. קריפטוגרפים הוא למעשה ענף במעדי המחשב ובמתמטיקה, ענף זה יכול לבדוק כלים לאבטחה של מידע וכך לתקשורת נתונים.

תחום זה הפך להיות פופולרי במיוחד הודות למטבעות קריפטוגרפים – שהם למעשה מטבעות דיגיטליים. המטבעות הללו הם מאובטחים מאוד. מטבע קריפטו הוא מטבע דיגיטלי ומטבע וירטואלי.

מדובר על מטבע מוצפן. הם נכס וירטואלי, ועל מנת להפעיל את המטבעות הללו יש צורך גם באימות של המשתמש וגם בסיסמא. מטבעות אלו פועלים ברשת בולקצ׳יין. מדובר על זירת מסחר שמועבר בה מידע מעצית לעמית. כך למעשה נוצרות עסקאות ומטבעות חדשים.

 

מטבעות מומלצים – יש דבר כזה?

מי שבאמת היה עד לשוק של מטבע הקריפטו בשנתיים האחרונות, לא יכל לפספס תנודות גדולות. הביטקווין שבר שיאים של שבע שנים והצטרפו אליו הרבה מאוד משקיעים חדשים. כמו כן, גם מטבע מבוזר ישראל הלוא הוא מטבע הקריפטו. בשעות של משברים, צריך לזכור שבסופו של דבר מדובר בנכס דיגיטלי.

בסופו של דבר, מטבע דיגיטלי הוא נכס לכל דבר, ולעיתים מאוד קשה לדעת מה יהיה המטבע החזק הבא. לכן, מומלץ לבזר את ההשקעות, גם המטבעות נוספים וגם בנכסים מכל מיני סוגים. לכן, אל תתלהבו מכל מטבע. חשוב שתראו שיש לו גם ערך.

 

מיסוי המטבעות הווירטואליים

באופן די טבעי, כמו כסף, עם למטבעות וירטואליים יש מיסים. אך מטבע דיגיטלי, כמו מטבעות אחרים אינו הופק על ידי הממשלה או הבנקים, השאלה היא האם יש להגדיר אותו מבחינה משפטית כמטבע, או בעצם מדובר על נכס דיגיטלי? כמו ניירות ערך או כל מוצר פיננסי אחר.

לכל אחד מהדברים הללו יש השלכות מיסוי אחרות. מדינת ישראל נדרשה לשאלות הללו, וכיום הנושא הזה בבנק ישראל, ברשות לניירות ערך וגם בבתי משפט וגופים נוספים. אך טרם הוסדר חקיקה משפטית מסודרת שמחייבת מיסוי באופן הרווח כאשר נוצר מטבע דיגיטלי בעת המכירה שלו.

אך לעומת זאת, רשות המיסים הקדימה ופרסמה בינואר 2018 בו היא מבהירה את העמדות שלה בנוגע להיבטי מס הכנסה, מע״מ ומיסוי בינלאומי בכל מה שקשור למיסוי של מטבעות וירטואליים.  בהתאם להשקעה במניות למשל, הרווחים מפעילות עסקית חייבים במס בישראל ובעסקה בעלה של סממנים עסקים תחול גם עליה חובת מס.

 

מטבעה