אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

מה עושה עורך דין למימוש פסק דין?

לעתים קיים מצב בו אדם חייב לכם כסף ואינו משלם חוב קיים עבור מי שמחזיק בצ'ק, הוראת קבע, חוזה, או כל מסמך אחר המעיד על קיומו של חוב כספי. אם פניתם אל אותו אדם בדרכי נעם וביקשתם את כספכם ונעניתם בשלילה מספר רב של פעמים, אתם רשאים לנקוט באמצעים משפטיים. מהרגע בו ניתן פסק הדין בית המשפט – רשאי הזוכה לפעול לביצועו באמצעו ההוצאה לפועל, ע"י הגשת בקשה לביצוע פסק דין אל אחת מלשכות ההוצאה לפועל בארץ.

 

רגע לפני – אלו ארבעה מושגים שאתם חייבים להכיר

אלו ארבעת מושגי היסוד שיקלו עליכם בהבנת התהליך של ביצוע פסק דין כספי אל מול ההוצאה לפועל:

  1. חייב – האדם שנגדו ניתן פסק הדין לתשלום חוב כספי.
  2. זוכה – מי שבית המשפט קבע כי בידו הזכות לבצע גביית חובות מחייב.
  3. רשם – הסמכות המנהלית בהוצאה לפועל.
  4. הוצאה לפועל – זרוע האכיפה של רשות האכיפה והגבייה במשרד המשפטים. תפקידה לסייע לזוכים לגבות חובות מחייבים. הסתייעות בעורך דין למימוש פסק דין מגדילה את הסיכויים לקבלת החלטה לטובת החייב, ולהתנהלות נכונה בתוך סבך הבירוקרטיה.

 

גביית חוב – איך בדיוק זה מתבצע

אז איך זה בדיוק עובד? לפי שלושת השלבים הבאים:

  1. הגשת בקשה לביצוע פסק דין כספי – את הבקשה מגישים להוצאה לפועל לאחר שבית המשפט פסק לזכותו של בעל החוב. על הזוכה להגיש ברשה לביצוע פסק דין בצירוף העתק וטופס ייפוי כוח של עורך דין לגביית שיק (אם יש). יש להוסיף פרטים נוספים כמו פרטי החשבון של הזוכה, פרטיו של החייב, ואישור על מסירת פסק הדין לידי החייב.
    דגש חשוב – אם החייב נוכח בעת מתן פסק הדין, יש להגיש את הבקשה לביצוע פסק הדין רק לאחר שיחלוף המועד לתשלום החוב במסגרת פסק הדין שניתן ע"י בית המשפט. אם לא נקבע מועד שכזה – כעבור 30 יום.
  2. מסירת פסק הדין לחייב – הזוכה ייגש באופן אישי או באמצעות עורך דין לגביית חובות למסור את פסק הדין לחייב. הבקשה להוצאה לפועל תוגש רק לאחר שיחלפו 30 יום ממועד מסירת פסק הדין לחייב.
  3. גביית החוב – גביית חובות תתבצע באמצעות עיקולים או תפיסת רכוש של החייב בהתאם למה שנקבע בחוק. תיתכן אפשרות של מכירת הרכוש והעברת התמורה לזוכה, וכן הטלת הגבלות שונות על החייב על פי צורך.

 

לסיכום

הוצאה ומימוש של פסק דין כספי כנגד חייב הוא עוד שלב בדרך למימוש פסק הדין המחייב את החייב לשלם את חובו לזוכה. ליווי של עורך דין בכל שלבי התהליך – מהגשת הבקשה לביצוע פסק הדין ועד לגביית החוב – הנו קריטי. אל תישארו לבד בתוך סבך הבירוקרטיה, והיעזרו בעורך דין המומחה לגביית חובות.

עורך דין