אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

מה שחשוב לדעת על מחלות רשתית מסוג DME ו- RVO

מה הקשר בין סוכרת ויתר לחץ דם למחלות אלו ומה ההבדלים בין המחלות? פרופ' אלעד מויסייב, מנהל מחלקת העיניים במרכז הרפואי מאיר מסביר מדוע חשוב לשמור על מעקב תכוף ולהתמיד בטיפול

קרדיט-תמונה-istock-300x200

קיימות מחלות רשתית העלולות להופיע אצל אנשים צעירים ולגרום לליקויי ראייה. מצבים אלה כוללים בצקת מקולרית סוכרתית הנקראת DME, Diabetic Macular Edema וחסימת ורידים ברשתית, RVO, Retinal Vein Occlusion. DME ו-RVO הן תופעות הקשורות במחלות איסכמיות, כלומר, מחלות הגורמות לירידה באספקת החמצן והדם לאיברים.

DME הוא סיבוך של סוכרת, בעוד RVO קשור לרוב ללחץ דם גבוה. מכיוון שסוכרת ויתר לחץ דם הן מחלות שכיחות, גברים ונשים רבים סובלים משתי המחלות גם יחד", מסביר פרופ' אלעד מויסייב, מנהל מחלקת העיניים במרכז הרפואי מאיר.

 

מה הקשר בין סוכרת למחלות רשתית?

פרופ' מויסייב מסביר כי סוכרת פוגעת בכלי דם קטנים, העלולים לפגוע באיברים שונים בגוף. הרשתית, שהיא רקמה שברירית עם כלי דם קטנים, רגישה במיוחד לנזק כזה. כאשר כלי הדם נפגעים, יכולים להופיע מגוון תסמינים, כולל דימומים ברשתית, דימומים בזגוגית, ואף היפרדות של הרשתית.

עם זאת, התופעה השכיחה והמשמעותית ביותר על הראייה היא התפתחות בצקת באזור המקולה הנמצא במרכז הרשתית. בצקת זו, הנקראת בצקת מקולרית סוכרתית, DME, נגרמת על ידי דליפת נוזלים מכלי הדם הפגועים ברשתית והיא הגורם העיקרי לירידה באיכות הראייה אצל חולי סוכרת.

 

ומהי מחלת RVO?

פרופ' מויסייב מסביר כי "מחלת RVO מאופיינת בחסימה בווריד האחראי על ניקוז הדם מהרשתית כולה, מחלה המכונה חסימת וריד הרשתית המרכזי, RVO מרכזי או CRVO, Central retinal vein occlusion, או באחד מסעיפיו של וריד הרשתית המרכזי, ואז היא מכונה חסימת ורידים רשתית חלקית, RVO  סעיפי או BRVO, Branch retinal vein occlusion. חסימה זו גורמת לחוסר אספקת חמצן בחלק או בכל הרשתית. שלא כמו מחלת DME,

שהתפתחותה איטית, RVO גורם נזק פתאומי ועלול לפגוע בחדות הראייה אם האזור הפגוע כולל את מרכז הראייה. בנוסף, כמו שקורה בעיניים סוכרתיות, בצקת מקולרית עלולה להתפתח. יתר לחץ דם הוא גורם הסיכון העיקרי ל-RVO, וגורמי סיכון אחרים כוללים גלאוקומה ונטייה לקרישת יתר".

 

אבחון וטיפול מוקדמים הם המתכון להצלחה

החיים עם מחלת רשתית ולקויות ראייה יכולים להציב אתגרים רבים בפני הסובלים מהן, שכן הם פוגעים בעצמאותו של האדם וביכולתו לשמור על אורח חיים מלא ומספק. גילוי מוקדם הוא קריטי במצבים אלה, משום שדחיית הטיפול עלולה לגרום נזק נוסף לרשתית ולפגוע בראייה.

זה נכון במיוחד לגבי מחלות רשתית, שכן הרשתית מכילה תאים שאינם יכולים להתחדש. לדברי פרופ' מויסייב, התחלת הטיפול בשלבים המוקדמים של המחלה יכולה לסייע במניעת התנוונות או הרס של תאים שבהמשך אינם ניתנים עוד לטיפול.

במקרה של DME ו-RVO, לצד האבחון המוקדם, השגת איזון של המדדים השונים היא קריטית. זה כולל ויסות רמות הסוכר בגוף, איזון לחץ הדם ושמירה על אורח חיים בריא. לדברי פרופ' מויסייב, למרות שעלתה המודעות לטיפולי סוכרת ובדיקות סקר, מספר האנשים שחולים בסוכרת ממשיך לעלות.

DME, כמו מחלות עיניים סוכרתיות אחרות, עשוי להופיע בשל סוגי סוכרת שונים. לדוגמה, במקרה של סוכרת נעורים, הופעת המחלה תופיע כ-20 שנה מאבחון הסוכרת. כלומר, מי שחלה בסוכרת בגיל 20, בגיל 40 כבר עלול להתמודד עם לקות ראייה.

במקרה של RVO לחץ דם גבוה הוא גורם הסיכון העיקרי. גם זו מחלה נפוצה המשפיעה גם על אנשים בגילאים צעירים. למרבה הצער, צעירים לעתים קרובות לא מצליחים לזהות שמדובר בלחץ דם גבוה ואינם פונים לבדיקות, מה שמוביל לפספוס באבחנה של מחלה ברשתית.

 

מהן אפשרויות הטיפול עבורDME ו-RVO?

פרופ' מויסייב מסביר כי עבור DME ו-RVO, אפשרויות הטיפול כוללות זריקות תוך עיניות של אנטי-VEGF וכן טיפול בסטרואידים. זריקות הסטרואידים ניתנות במרווחים גדולים יותר, של פעם בשלושה או ארבעה חודשים, ובמקרים מסוימים אף במרווחים של שישה חודשים.

למרות שהטיפול עשוי להיות מאתגר ולדרוש ביקורים מרובים במרפאה, הוא יעיל ביותר. פרופ' מויסייב מדגיש כי אפשרויות הטיפול הנוכחיות טובות בהרבה מאלו שהיו זמינות לפני 15 או 20 שנה. "בסופו של דבר, בכל אחד מהטיפולים, חשוב מאוד לשמור על מעקבים תכופים והקפדה על הטיפול בזמן הנכון, שכן הבצקת היא בעיה כרונית ולא נקודתית, ויש לעקוב אחריה לאורך זמן", מסביר פרופ' מויסייב.

עוד הוא מדגיש כי בכל אחת ממחלות הרשתית, בשנים הראשונות של הטיפול המצב יתייצב ואף עשוי לחול שיפור בראייה, אך כעבור כמה שנים היא עלולה להתדרדר שוב. עם זאת, תחת טיפול ומעקב המטופל מרוויח שנים ארוכות שבהן הוא יכול לקיים אורח חיים תקין בראייה טובה.

יש להדגיש כי בחירת הטיפול האפשרי הינה להחלטת  המטפל הרושם את המרשם ובהתייעצות עם המטופל. המידע נכון ליולי 2022.  למידע נוסף ,יש לפנות לרופא המטפל.  שירות לציבור. מוגש  בחסות חברת רוש פרמצבטיקה (ישראל) בע"מ.