אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

מסחר והשקעות בשוק ההון

כולנו שמענו ועודנו שומעים אודות המתרחש בבורסות השונות ברחבי העולם. דיווחים אודות שערים ירוקים או אדומים, התפרצותו של שוק שורי או נפילתו של שוק דובי, עלולים בסבירות רבה לפתוח את מהדורות החדשות בקולות תדהמה. אך אף על פי זאת, עד כמה באמת האדם הפשוט מבין בשוק ההון? והאם זו גזירת גורל?. כיום במציאות בה הכלכלה משתנה חדשות לבקרים בהתאם לשינוי הטכנולוגיה אשר פורצים בקצב מסחרר, חשוב ואולי חובה, על כל אדם לחנך עצמו בעולם הפיננסי. עולם אשר באופן מפתיע רבים מדירים רגלם ממנו, לעתים משל חוסר ידע, לעתים משל פחד לא מוסבר, אף על פי כי לפעמים לא להשקיע – מפחיד הרבה יותר.

למה בכלל להשקיע?

חשיבות השקעות בשוק ההון היא מכרעת לאורח חייו של אדם. בכל שנה נתונה בנק ישראל מחיל ריבית של כ-3% על השקל הישראלי. המשמעות היא למעשה שבמידה ועוד שנה מעכשיו לא יהיה ברשותכם 3% יותר ממון (לא הכנסה, אלא כסף נזיל) משיש לכם כרגע – כושר הקנייה שלכם ירד. כלומר, הכסף שלכם שווה פחות. מכאן נדמה כי יש לאדם הפשוט אופציה אחת בלבד – להמשיך לקוות כי יעלה ברמת השכר שלו על בסיס שנתי ביותר מ-3%, משימה לא פשוטה כשלעצמה. אך לא כך הדבר, היתרון המשמעותי שטמון בהשקעות בשוק ההון נובע מהעובדה כי הכסף שלכם מייצר עוד כסף, מבלי שאתם צריכים לקום מהכיסא.

לדוגמה, נניח והשקעתם 100 אלף שקלים בשוק ההון (כמובן לאחר שביצעתם מחקר מקיף וכולל ולא כאחר יד), בסוף השנה, אשר הייתה שנה ממוצעת (כלומר הסתיימה בעליות שערים מתונות, היות וכלכלת העולם צומחת בדרך כלל) אשר הניבה לכם תשואה של כ-5%, הישג מכובד והגיוני לכל הדעות. לא רק כי בכך כבר סיימתם עם מלאכת 3% השליליים שעלולה לפקוד אתכם, אלא גם כרגע יש ברשותכם 105 אלף שקלים, אשר אם תשאירו אותם מושקעים עוד שנה – בהנחה ואכן אותה שנה תהיה שנה ממוצעת, יגדלו ב5% של 105 אלף שקלים, כלומר – 113.4. ופה קבור הכלב, המשמעות של השקעות אינה רק בהיבט המיידי, אלא בכוחו של כסף – לייצר עוד כסף. ועכשיו לתרגיל מחשבתי, פתחו בגוגל הקרוב לביתכם את הגרפים של איזו בורסה שתרצו ובחנו אותה לאורך השנים, מה לדעתכם יותר סביר לאור העליות הממוצעות שהיו – שאתם עליתם 3%+ בשנה? או שהשקעה אילו הייתה לכם כזו, הייתה עושה עלייה שכזו אם לא יותר?, בכך למעשה מתקבעת מסקנה כי לא להשקיע הוא מעשה מסוכן יותר מאשר להשקיע.

הבנתי את החשיבות, מה הלאה?

עכשיו כשאנחנו מיושרים בנוגע לחשיבות ההשקעה לאור הסיכונים הטמונים בהיעדרה, איך מתקדמים הלאה?. ישנם עשרות חברות, מכללות, ויזמים פרטיים אשר מוכנים להציע בתמורה לתשלום את ניסיונם בעולם הפיננסי. החל מקורסים אינטרנטיים ועד להרצאות של ממש. כאן המקום לומר כי אין תשובה נכונה וכי אופן הלימוד תואם את האדם אשר מבקש ללמוד. יתרה מכך, כיום ישנם עשרות בלוגים אשר מעמידים את האינפורמציה בחינם ולפרטי פרטים, אשר הינם גם בחינם.

לסיכום

לא משנה כיצד תבחרו ללמוד או להיכנס אל ממלכת שוק ההון, חשוב לבצע זאת בזהירות ובמחשבה יתרה, שכן היכן ששוכן רווח – בהכרח שוכן סיכון. לכן, בצעו את המחקר הרלוונטי עבורכם, הירשמו לקורסים (במידה וזו האופציה המועדפת עליכם), או קראו באינטרנט לאט ובזהירות עד אשר תרגישו מוכנים. בנוסף לכך, שוק ההון כיום הוא אינו פריבילגיה אשר שמורה למעטים, אם כי חינוך כלכלי אלמנטרי אשר יוטב לנו כחברה, וכאינדיבידואלים, שכולם ישלטו בו.

הנ"ל מובא לצורך מידע בלבד, ואינו מהווה המלצה לפעולה כלשהיא.

השקעות