אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

משכנתא לבנייה עצמית

משכנתא לבנייה עצמית

משכנתא לבנייה עצמית הינה משכנתא הניתנת לצורך בניית בית או הרחבת בית פרטי. נשמע פשוט, לא? אז זהו, שלא ממש. בניית בית באופן עצמי, יחד עם משכנתא לבנייה עצמית הם תהליכים מורכבים, אך התוצאה הסופית שווה את ההשקעה ויכולה לצאת זולה יותר. הנה כמה דברים ששווה לדעת על משכנתא לבנייה עצמית.

 

אילו מקרים מוגדרים משכנתא לבנייה עצמית

המושג בנייה עצמית מתייחס להלוואה עבור בנית בית או הרחבת בית באופן פרטי ובתנאי שיש תוכניות והיתרי בנייה. הלוואה לצורך בניית בניין או מספר דירות אינה מוגדרת כהלוואה לבנייה עצמית, אלא כהלוואה עסקית שתנאיה שונים ולרוב היא מבוצעת בבנק מסחרי ולא בבנק למשכנתאות. מתכוונים לבנות בית? מבחינת הבנק, אין זה משנה אם אתם מתכוונים לבנות את הבית לבד, באמצעות קבלני משנה, קבלן שלד/מפתח וכו’ ובכל מהמקרים הללו ההלוואה מוגדת כבניה עצמית.

 

כמה דברים שחשוב לדעת

  1. בנקים מאפשרים לקחת משכנתא עוד לפני תחילת הבנייה, בעבור רכישת המגרש עצמו, בשלב זה, לא צריך להציג לבנק תוכניות והיתרי בנייה, שכן המשכנתא היא רק לצורך רכישת המגרש.
  1. כאשר תרצו לקחת משכנתא עבור הבנייה עצמה, תצטרכו להציג לבנק תוכניות ואישורים מלאים הניתנים מהרשות המקומית, וכן להציג הסכמים מפורטים עם הקבלן, עם מפקח הבניה ועם גורמים נוספים. ללא האישורים לא תוכלו לקבל משכנתא לבנייה..
  2. בניגוד לרכישת דירהמקבלן, כאשר אתם לוקחים משכנתא לבנייה עצמית, הכסף מוזרם בחלקים ולא מועבר כולו אליכם. בתחילה תקבלו את כל הכסף לרכישת המגרש, אך את שאר הכספים תקבלו בחלקים, בהתאם למועד התשלום לקבלנים.
  3. בכל אחד משלבי הבנייה,הבנק צפוי לשלוח שמאי על מנת לוודא שתהליך הבנייה הסתיים בצורה חיובית, ורק לאחר מכן תקבלו כסף בעבור המשך הפרויקט. את הכסף מקבלים לאחר ביצוע העבודה, לפני התשלום המלא, בהתאם לאחוז המימון שאושר לכם.
  4. בניגוד למקרה של רכישת דירה, שבו לרוב אנו יודעים מהו סכום המשכנתא המדויק שנזדקק לו, בבנייה עצמית, לרוב סכום המשכנתא מבוסס על הערכות, ויש לקחת בחשבון כי במידה ויש חריגה יכול להיות שתצטרכו לבקש משכנתא נוספת ולבצע את כל ההליך פעם נוספת. לכן, כדאי לקחת בחשבון הוצאות בלתי צפויות ולחתום על משכנתא מעט גבוהה מהנדרש.
  5. . כמו בתהליך לקיחת משכנתא רגילה, מומלץ לקבל הצעות שונות מכמה בנקים, להשוות ביניהן תוך ניהול משא ומתן, וכך להחליט מהי העסקה הטובה ביותר עבורכם.

 

לסיכום, תהליך לקיחת משכנתא לבנייה עצמית אינו תהליך פשוט הדורש מאמץ והשקעת המון אנרגיות. עם זאת, משכנתא לבנייה עצמית יכולה להתנהל ביעילות כאשר מתייעצים מראש עם גורם מקצועי כמו יועץ משכנתאות שיוכל לייעץ לכם ולתת עוד מידע על משכנתאות, ולהפוך את כל התהליך לפשוט יותר.

משכנתא