אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

5 פעולות אפשריות בתחום עיר מבוזרת

במאה ה-21 ערים שונות בישראל הופכות למבוזרות.

מדובר על הפיכה טכנולוגית וממחושבת על מנת להתקדם כמו מדינות מודרניות אחרות בעולם.

המאמר יציג 5 פעולות אותן יש לבצע על מנת לקדם ערים טכנולוגיות.

 

1 – העתקת מודל לביזור עיר

כאשר מדובר על שינויים טכנולוגיים, פיתוח עיר חכמה היא יוזמה שהממשלה לוקחת על עצמה על מנת לשפר שירותים שונים. מדובר על שינויים בתחומי התיירות, הרפואה, הכלכלה, החקלאות ועוד. ישנן בישראל ערים כדוגמת העיר אילת שעברו משבר כלכלי וחברתי בעקבות הקורונה שחייבים לחזק ולהעצים כדי לצמצם פערים. במקרה של אילת הממשלה החליטה ב-2019 להעתיק את המודל של מדינת אסטוניה שבה כל השירותים העירוניים היו הראשונים להיות נגישים מבחינה ממוחשבת. יוזמה מבורכת זו יכולה לשפר לעין ארוך את תפקודה של העיר אילת ולקדם אותה.

 

2 – מכרזים חכמים

בראש ובראשונה יש לנתח את המצב הפיננסי של העיר מבחינת תקציב ותעסוקה. צריך לקחת בחשבון שישנן ערים כדוגמת אילת הנאלצות להתמודד עם הוצאות שונות מערים אחרות בשל המיקום שלה, מזג האוויר השורר בה, שינוע חומרי בניה ממרכז הארץ ועוד. העיר המבוזרת צריכה להיות משווקת באמצעות מכרזים חכמים תוך מתן עדיפות לתושבי המקום ובהתחשבות בתנאים הדמוגרפיים של העיר. בניית ממשל דיגיטלי בשקיפות ייתן בוסט להרחבת ביזור העיר גם בתחומים נוספים.

 

3 – מערכת חכמה לשירותים עירוניים

בין אם מדובר על שירותי רווחה, חינוך ובריאות ובין אם מדובר על שירותי ניקיון, תשלומי מיסים עירוניים ורישוי עסקים, הנגישות הטכנולוגית אליהם תסייע לתושבים לקדם עניינים פרטיים וציבוריים. כל אלו צריכים להיות תחת טיפוחה של העירייה כחלק מהשגרה היום יומית. מערכת טכנולוגית מודרנית תקדם את כל מה שקשור לסביבה ירוקה יותר לצד עשייה פרקטית כמו איסוף פסולת, אמצעים למיון פסולת, מחזור, שימוש בעמדות חשמל להטענת רכבים חשמליים ועוד.

 

4 – שינוי חזות העיר

שיפור עירוני צריך להיות גם שיפור קוסמטי. כלומר שיפוץ מבנים תחת חוק עזר עירוני. התדמית של עיר תיירותית בסדר גודל בינלאומי כמו אילת הוא מאפיין חשוב ולכן גם השירותים עבור התיירים צריכים להיות ממוחשבים. למשל, הקמת בית מלון עם קזינו שהפיקוח שלו ייעשה בצורה ממוחשבת עשוי להמריץ את התדמית של העיר בעיני התיירים.

 

5 – מעורבותה של הרשות המקומית

עיר מדשדשת הנתמכת על ידי הממשלה בתקציבים שונים לא תוכל להפוך לעיר מבוזרת ללא החלטות עירוניות משמעותיות שהרשות המקומית של העיר צריכה לעשות. כלומר, הרשות צריכה להשקיע בשירותים ואמצעים טכנולוגיים המתאימים למהות שלה כדי להפוך למתקדמת וחדשנית. מדובר על החלטה לא קלה לביצוע, אך אינה בלתי אפשרית. לסיכום, פיתוח משאבים טכנולוגיים בעיר כמו אילת יכול להפוך את העיר למובילה מבין הערים האחרות בארץ ולשפר הן את התדמית שלה בפני התיירים והן את השירותים לתושבים.