אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

המדריך המלא להגשת בקשה לקבלת החזר מס

כל אזרח במדינת ישראל – שכיר או עצמאי צריך לשלם מס הכנסה בגובה מסוים. למרות שכוונת המיסים היא להעביר חלק מסויים מהרווחים של כל אזרח לקופה הציבורית לטובת פיתוח ושיפור השירותים הציבוריים הניתנים בישראל, נטל המיסים הגבוה פוגע בהכנסות האישיות ולכן אנו נוטים להתייחס אליו בתור סכום כספי משמעותי. מעבר לכך, כל התחמקות מתשלום, שגיאה בביצוע התשלומים, איחור או אי תשלום – גם אם בוצעו בתמימות ובתום לב, עשויים לגרום להטלת קנסות ואף לכפלי קנס ככל שמועד התשלום מתעכב.

אך האם ידעתם שלצד החובה האזרחית לשלם את המיסים שלכם בגובה הנכון ובזמן הנכון, אתם זכאים להחזר כספי הישר לחשבון הבנק אם שילמתם מעבר לסכום הדרוש? לפניכם המדריך המלא להגשת בקשה לקבלת החזר מס, באילו מקרים יש להגיש אותו, כיצד לעשות זאת ולמי פונים במידת הצורך:

מטבעות ושעון

מה קובעת פקודת המס בישראל לגבי החזר מס?

על פי פקודת מס הכנסה בישראל, כל אזרח זכאי לבדוק את גובה המיסוי ששולם לקופת המדינה בשש השנים האחרונות ובמידה ויימצא שתשלום המס היה גבוה יותר ממה שהיה צורך לשלם, יתקבל החזר רטרואקטיבי על כל התקופה. מדוע זה בכלל קורה?

מס הכנסה מקבל ממקום העבודה שלנו נתונים אישיים לגבינו כמו מקום מגורים, סטטוס אישי, עיסוקים נוכחיים כמו שירות חובה בצה"ל, לימודים באקדמיה וכד'. כתוצאה מכל אלה, הוא מבצע תחשיב מס שעשוי להפחית או לייקר את מדרגת המס על פי התקנות ולקבוע תעריף תשלום מסוים. אלא שמס הכנסה, כמו כל מנגנון בירוקרטי ציבורי גדול, לא באמת ניגש לבדוק מחדש מה השתנה במצב החיים שלכם וכל עוד לא תספרו לו (באמצעות רואה החשבון או חשב השכר במקום העבודה) שאתם נמצאים במצב אחר – הוא לא יוכל להשפיע על תחשיב המיסים שעליכם לשלם.

כך לדוגמה, עובד שהכניס את ילדו למסגרת של חינוך מיוחד לקראת סוף שנת המס, למעשה עדיין לא יכול לדווח בטופס 106 ממקום עבודתו (הממולא מידי שנה בחודש ינואר) על הנושא שמזכה אותו בסכום שנתי מסוים. וכך למעשה, ככל שנצברים שורה של "פספוסים" שכאלה, נצברים עוד ועוד כספים שהיו אמורים שלא להיגבות כלל ועל כן הם אמורים להיות מוחזרים לציבור במלואם. על פי הערכות האוצר, קיימים מיליוני שקלים בקופת המדינה שאמורים לשוב לבעליהם בשל מצבים כאלה. אך למרבה הצער, המדינה עדיין לא מעוררת את הנושא למודעות הציבור כך שאזרחים רבים כלל לא מודעים לעובדה שהם זכאים לבדוק את הפרשי המס שלהם ולדרוש החזר במידה וקיים.

מעבר לאי קבלת נקודות הזיכוי בגין שינויי חיים שמס הכנסה לא מודע אליהם, עשויות להתרחש גם טעויות אחרות כמו שגיאה ברישומי המס מטעם המעסיק, הגשת מקדמות שלא התחשבו בה בצורה הנכונה ברשות המיסים, אי ביצוע תיאום מס ועוד מספר סיבות שכדאי לבדוק בגינן האם קיימת הצדקה להגשת בקשה להחזר.

למרות שמס הכנסה עצמו לא פונה לאזרחים ומחזיר את כספם, קיימת סיבה נוספת ומרכזית יותר לכך שמיליוני השקלים ששוכבים בקופת המדינה לא נדרשים בחזרה. רוב האזרחים חושבים שאם הם יגישו בקשת החזר, הדבר יגרום דווקא לתרחיש ההפוך: מס הכנסה "יעלה" על כך ששולם פחות מס ממה שהיה צריך לשלם וידרוש סכום נוסף, מפתיע וכבד. אמנם הדבר אפשרי, אך הוא נדיר וחריג מאוד וכל עוד לא ביצעתם פשיעה במס, אפשר להישאר רגועים בנושא.

 

מתי מגיע לי החזר מס?

ההגדרה היבשה קובעת שכל החזר מס יתרחש במצב שבו חל תשלום יתר בשנה קלנדרית מסוימת, כאשר ניתן לבדוק עד שש שנים אחרונות את תשלומי המס שהתבצעו. כך לדוגמה, אם מעוניינים להביט בגובה המס ששולם בשנת 2014, ניתן להגיש בקשה להחזר מס עד לתאריך 31.12.2020.

מחלקת הגבייה ברשות המיסים בוחנת את תחשיב המס שבוצע על סמך ההוצאות, הפטורים, הניכויים והקיזוזים שקיימים לאותו אדם. אם קיימות נקודות זכות לאדם מסוים בשל מצב משפחתי, אישי, השכלתי וכד' (למשל מכוח תשלומי מזונות), הוא יקבל הפחתה מגובה המס לתשלום. נכון לשנת 2019, כל נקודת זיכוי שווה ל-218 ₪ לחודש ו-2,616 ₪ לשנה. ובחישוב מהיר – אם לאדם מסוים קיימות ארבע נקודות זיכוי, קרי 872 ₪ לחודש, הרי שבכל שנה אמור מס הכנסה לקזז מגובה התשלום הרגיל 3,488 ₪. סכום משמעותי לכל הדעות.

החזר מס הוא עניין נפוץ במיוחד, שמתרחש בכל פעם שהתשלום לא מביא בחשבון נתונים שמקנים הטבת מס. כמו למשל, מילוי טופס 101 בעת הקליטה לעבודה חדשה בצורה שגויה או חסרה, כאשר לא נכללו בטעות תשלומים שניתנים מטעם המוסד לביטוח לאומי (דמי לידה למשל, או דמי אבטלה), אם קיימת העברת כספים לביטוח חיים, אם השתנה המצב המשפחתי לאורך השנה וכדומה.

ההחזר ניתן באופן צמוד למדד וכולל ריבית על שנת המס שבה חל תשלום יתר. זוהי אחת הסיבות לכך שישראליים (עצמאיים בעיקר) מעדיפים לשלם מראש את מקדמות המס ביוקר, כך שהכסף יוחזר להם עם תוספת נאה. אמנם זו לא האסטרטגיה המומלצת ביותר בספר, אך הפיצוי נאה בהחלט.

 

איך מגישים בקשה להחזר מס?

נפתח בכך שכל בקשה חייבת להיות מדויקת בפרטיה ועל כן יש למלא אותה ברצינות ובתשומת לב רבה. כל מידע חלקי, שגוי או מוטעה עשוי לגרום לכך שהבקשה תתעכב ואפילו תידחה לחלוטין. הבקשה מוגשת באופן שונה אצל שכירים ואצל עצמאיים. על השכירים למלא טופס 135 (ניתן להוריד אותו מאתר רשות המיסים) הכולל מעין פירוט שנתי מקוצר שרלוונטי ליחידים שאינם מחויבים בהגשת דו"ח שנתי למס הכנסה.

 

נפרט כעת את אופן מילוי הפרטים בעבור כל אחד מהסעיפים בטופס 135:

סעיף א' – כולל את הנתונים הכלליים לגבי מגיש הבקשה להחזר ובן או בת זוגו. "בן הזוג הרשום" הוא מצב די מבלבל ולכן חשוב להתעכב עליו לרגע: אם האדם רווק, גרוש או אלמן, הרי שהוא עצמו בן הזוג הרשום. אם בן הזוג נשוי או ידוע בציבור, השניים יכולים להחליט מי מהם הוא "בן הזוג הרשום". החלטה זו אפשרית כל עוד ההכנסה היא של לפחות רבע מההכנסה של בן הזוג. פרטים נוספים מתייחסים למספר חשבון הבנק (סעיף ב'), אם ההכנסות החייבות מיגיעה אישית בוצעו בשיעורי מס רגילים (סעיף ג'), אם ההכנסות החייבות אינן מיגיעה אישית (סעיף ד'), פטורים, רווחים, הכנסות ובלתי חייבים במס (סעיף ה') ופירוט רווחי ההון הקיימים בניירות ערך במידה ויש (סעיף ו').

סעיף הניכויים האישיים (סעיף ז') הוא חלק מהותי מאוד במילוי טופס הבקשה, שבו יש לפרט ניכויים אם בוצעו לטובת ביטוח לאומי (עבור הכנסה שלא מעבודה), לקופת גמל, לביטוח אובדן כושר עבודה (שכיר או עצמאי) וכו'. בסעיף ח' יש לפרט קריטריונים שמקנים נקודות זכות כמו ילד ראשון, תואר אקדמי, תושבות בישראל ועוד. שימו לב לכך שלחלק מנקודות הזיכוי קיים תוקף כך שהן לא בטוח היו קיימות באותה שנת מס. זוהי סיבה מרכזית להסתייע ביועץ מס שיוכל לערוך עבורכם את הפירוט מתוך בקיאות מלאה לאורך השנים.

הסעיף הבא (סעיף ט') מתייחס לכל הוצאה ששולמה בעבור ביטוח חיים או קצבה, תרומה למוסד ציבורי ועוד. הסעיף המסכם (סעיף י') יבקש מכם פירוט בנוגע לניכויים במקור, ניקויים מריבית, תשלומי מקדמות, תקבולים והכנסות ללא מע"מ, ניכויים שהתבצעו עבור מגיש הבקשה ובן או בת זוגו וכן את גובה המקדמות ששולמו, אם אכן שולמו.

יש לחתום בסוף הדו"ח ולצרף גם את חתימת בן/ בת הזוג. אם הטופס נערך באמצעות רואה חשבון או יועץ מס, עליכם להוסיף גם את חתימתם במקום המתאים. כך יוכל מס הכנסה לוודא שהנתונים משקפים את האמת ושהם נכונים ומדויקים כפי שנדרש, למרות הבדיקה שהם יבצעו.

 

כיצד עצמאיים ממלאים את הבקשה להחזר מס?

טופס 135 הינו רלוונטי לשכירים ועל כן, עצמאים שאמורים להגיש דו"ח שנתי נדרשים למלא את טופס 1301, גם הוא ניתן להורדה דרך אתר רשות המיסים. הטופס יוגש יחד עם הדו"ח השנתי ובצירוף כל המסמכים הרלוונטיים:

טופס 106 מכל אחד מהמעסיקים (או משלמים לקצבה) של מגיש הבקשה ובן או בת זוגו

טופס 806 (טופס 857 הישן) על ההכנסות שהתקבלו ממשלמים שונים הן למגיש הבקשה והן לבן או בת הזוג.

אישור המעיד על קבלתם של דמי פגיעה בעבודה, תגמול על ביצוע מילואים, דמי אבטחה או כל תקבול אחר מטעם המוסד לביטוח לאומי.

טופס 161 אם חל מצב של פרישה או פיטורים ממקום העבודה בשנת המס שבה מבוצעת הבדיקה

תדפיס מהבנק בנוגע לפקדונות, תוכניות חיסכון והכנסות הריבית שלהן ו/או ניירות ערך

כל אישור שמעיד על זכאות להטבה מסוימת, על פי נסיבות המקרה והרצון להגיש את בקשת ההחזר: אישור נכות המגדר פטור מתשלום מס הכנסה, אישור תושב, אישור על הפחתת גובה המס מחברת ביטוח או קופת גמל (כאשר מבוצעים תשלומים לביטוח חיים או קופת גמל), אישור על לימודים מקצועיים או אקדמיים, תעודת שחרור משירות צבאי, לאומי או אזרחי, תעודת תושב חוזר, תעודת עולה חדש, אישור וועדת השמה בנוגע להשמת ילד בחינוך המיוחד ועוד.

צילום שיק מבוטל או אישור מצב חשבון המאמת את פרטי חשבון הבנק של מגיש הבקשה. לחשבון זה יועברו כספי הזיכוי במס, אם יתברר בסיום הבדיקה כי יש לבצע החזר.

הדו"ח מוגש למשרד השומה במס הכנסה בשני עותקים ועליו צריכים לחתום נציגי מס הכנסה באמצעות חותמת "נתקבל".

זהו. הבקשה הוגשה וכעת יש להמתין לתשובות. עצמאים נהנים מקבלת החזר מוקדם יותר משכירים – תוך 90 ימים מרגע קבלת הבקשה או ב-31.7 בשנת המס הקלנדרית שלאחר מכן (על פי המאוחר מבין השניים). שכירים בהשוואה לכך, יקבלו את החזר המס לחשבון הבנק שלהם עד שנה מיום הגשת הבקשה, או עד שנתיים מסוף שנת המס שנבדקה – המאוחר מביניהם.

למידע נוסף על החזרי מס ולהגשת בקשה: https://www.money-back.co.il

 

והנה מספר נקודות סיכום לחלק זה של המדריך:

זכאות להחזר מס נובעת מחישוב שגוי של שומת המס, קבלת זכויות רטרואקטיביות (כמו למשל קביעת אחוזי נכות), חישוב שגוי ביחס לפעילות עסקית, אי התחשבות בנקודות זיכוי ועוד.

הבקשה להחזר מס מאפיינת שכירים ועצמאים כאחד ובשני המקרים קיימים לא מעט זכאים להחזר כספי ובסכומים משמעותיים, שנובעים כתוצאה משינויים בנסיבות החיים כמו לידת ילד, סיוע להורים מבוגרים, רישום ילד במוסד לבעלי צרכים מיוחדים, סיום לימודים אקדמיים, שחרור מהצבא ועוד.

ניתן לבקש החזר מס רטרואקטיבי עד 6 השנים האחרונות. כך לדוגמה, בקשה להחזר מס בשנת 2020 תוכל לדרוש החזרים רק עד שנת 2014.

הגשת הבקשה מגובה במסמכים רבים וחשובים, ביניהם טפסי 106, נתונים פיננסיים ואישורים שונים.

טופס הגשת הבקשה הינו טופס 135 ("דין וחשבון מקוצר") או טופס 1301 ("דין וחשבון על הכנסות") שמבקש פרטים על מבקש הבקשה ובן/בת זוגו (אם קיימים), משום שזוגות נחשבים לנישום יחיד מבחינה מיסויית.

הבקשה צריכה לכלול את כל פירוט ההכנסות וההוצאות של אותה שנת מס שאליה מוגשת הבקשה על פי הסעיפים הקיימים בטופס, כמו למשל תשלום על מזונות, תרומה למוסד מוכר, רווחים משוק ההון וכיוצ"ב.

כל אזרח יכול וזכאי להגיש בקשה להחזר מס כשניתן להוריד את הטפסים מאתר רשות המיסים, למלא ולהגיש לפקיד השומה. אך על מנת לדייק בכל הפרטים כמו גם להתמצא בחוקי המס והחבויות על פי חוק, רצוי להיעזר ברואה חשבון או יועץ מס שיבצע את הגשת הבקשה בשלמות ויגדיל את הסיכויים לקבלת החזר. חריגות, שגיאות, אי דיוקים והחסרת פרטים עשויים לגרום לדחייה מוחלטת של הבקשה.

מאחר ורק בסוף שנת המס אפשר לדעת במדויק מה הייתה ההכנסה השנתית של מגיש הבקשה, ניתן להגיש אותה רק על 6 שנות מס שהסתיימו ולאורכן התבצע תשלום מיסים בגובה מסוים. כך למשל, עצמאים שמשלמים לאורך השנה מקדמות על הכנסה שנתית משוערת, עשויים למצוא שבסוף השנה קיים פער לטובתם במה שכבר שולם.

ההחזר הכספי יבוצע תוך 90 ימים מיום קבלת הבקשה ברשות המיסים, או בתאריך 31.07 בשנת המס הבאה (כלומר – לאחר שנת המס שבגינה הוגשה הבקשה) ועל פי המועד המאוחר מבין השניים.

 

מקרים לדוגמה שבהם ניכוי מס הכנסה היה על סכום גבוה מהנדרש:

אדם שעובד במספר מקומות עבודה אך לא מבצע תיאום מס, גורם למצב שבו השכר שלו מנוכה בהתאם למדרגת המס הגבוהה ביותר. אם בסוף השנה יתבצע חישוב של גובה ההכנסה השנתי ויתגלה שמדרגות המס היו אמורות להיות נמוכות יותר, המס כמעט תמיד יהיה נמוך יותר כך שאמור להתקבל החזר.

מצב של לידת ילד הוא מצב שעל פי חוק מזכה את שני ההורים בנקודות זיכוי. כאשר רשות המיסים לא מתעדכנת בזמן, היא לא מספקת את נקודות הזיכוי וכך גובה מס גבוה יותר, שלא היה אמור להתרחש. דוגמה נפוצה היא אם שיוצאת לחופשת לידה בסוף שנת המס וחוזרת לעבודה בשנת המס שאחריה, כך שלמעשה לא חושבו לה נקודות הזיכוי בשנה שעברה.

עובדים רבים לא יודעים כי הם זכאים להגיש בקשות לאורך השנה להקלות בחישוב המס כגון: פטורים ממס, זיכויים, נקודות זיכוי ועוד. אי הגשה יוצרת מצב של ניכוי מס בסכום גבוה מהנדרש.

עובדים שפוטרו מעבודתם ולמעשה לא עבדו בחלק מסוים מאותה שנת מס, עשויים להיות זכאים להחזר מלא או חלקי במס שנוכה מהמשכורות בתקופת העבודה. הסיבה לניכוי המס למרות הפיטורים, היא שהחוק יוצא מנקודת הנחה שהעובד ממשיך לעבוד ולקבל את אותו השכר בגין עבודתו לאורך כל השנה במלואה.

כאשר המעסיק מבצע חישוב מס שגוי ולא כלל בו הקלות מיסים שקיימות לעובד. במקרה זה, יש לצרף תלושי שכר ולדרוש החזרים מהמעסיק. הדבר אפשרי גם אם העובד סיים לעבוד באותו מקום העבודה וכל עוד שנת המס הסתיימה. אם חלפה שנת המס, יש צורך לקבל החזר על ידי התהליך המקובל שתיארנו במדריך זה.

 

בדקו את החזרי המס שלכם באתר: https://taxes-refund.co.il.

 

למי פונים לשאלות ופרטים נוספים? טלפונים וכתובות לקבלת מידע נוסף:  

שם טלפון כתובת אתר אינטרנט דוא"ל
רשות המיסים בישראל 4954* אתר רשות המיסים
הקרן לפיצויים ברשות המיסים 4954* הקרן לפיצויים
שירות ייעוץ לאזרח 118 אתר שי"ל
מוקד מענה ממשלתי מרכזי 1299 מוקד מענה ממשלתי [email protected]

 

שבילי אופק – מומחים למען הקהילה אתר ארגון הסיוע שבילי אופק
מדריך לקריאה נוספת באתר רשות המיסים מדריך נוסף באתר רשות המיסים