אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

מהו סעיף 49 ז לחוק מיסוי מקרקעין

סעיף 49 ז' לחוק מיסוי מקרקעין מקנה פטור מתשלום מס על זכויות בנייה בלתי מנוצלות. מהן מטרות החוק ומדוע חשוב ליצור קשר עם שמאי מקרקעין לצורך חישוב הפטור? במדריך זה נבצע סקירה מקצועית הנוגעת לחוק, רגע לפני שאתם מתחילים בתהליך מכירת הדירה.

 

מהו סעיף 49 ז' לחוק מיסוי מקרקעין?

רבים מבעלי הדירות אינם מודעים לעובדה כי בעת מכירת הנכס שלהם, הם יצטרכו לשלם מיסים. סעיף 49 ז' קובע כי ישנו פטור לדירת מגורים ראשונה, אולם בלא מעט פעמיים ובעיקר בדירות קרקע יש לבצע בדיקת זכויות בנייה (בדיקה סטטוטורית) וכן בדיקה של האם כתוצאה מזכויות הבנייה העסקה הושפעה מכך. מטרת החוק הינה כפולה: מתן פטור מס סוציאלי למוכר אשר דירת המגורים שלו קטנה יחסית, אולם הפטור ניתן עד לתקרה מסוימת אשר מעודכנת בפקודת מיסוי מקרקעין מדי שנה. המטרה השנייה זיכוך הדירה מזכויות הבנייה, כלומר – מהו שווי הנכס ללא זכויות הבנייה אשר נלוות לו, במידה ואכן ישנן זכויות בנייה בלתי מנוצלות. למעשה, מדובר בפטור מס נוסף לפטור הרגיל לדירת מגורים, אולם במידה ואין פטור רגיל – לא ניתן לקבל את פטור סעיף 49 ז' לחוק הבנייה. מדובר בנושא מורכב מאוד אשר מקשה מאוד על בעלי דירת להבין מהו גובה המס אותו ייאלצו לשלם, אולם ניתן לומר כי מדובר למעשה בסעיף אשר מאפשר לאחר הפטור לשלם מס אשר מבוסס על ההפרש בין השווי של הנכס לבין זכויות הבנייה.

כסף

 

כיצד מחשבים את הפטור ממס במסגרת סעיף 49 ז' לחוק מיסוי מקרקעין?

כך לדוגמא, דירה אשר עלתה כמיליון שקלים אולם בפועל זכויות הבנייה נאמדות ב 3 מיליון שקל, בעל הנכס יוכל לקבל כפל פטור מתשלום מס. לרוב, דירות בבניין משותף אינן חיבות במס, וזאת בשל ההסכמה הגורפת אשר צריכה להינתן מכל דיירי הבניין לצורך הגדלת זכויות הבנייה, כמו למשל בפרויקטים של תמ"א 38 או פינוי בינוי. לכן, מוכרים אשר נמצאים בתהליך בבניין משותף של הגדלת זכויות בנייה מחויבים ליצור קשר עם שמאי, לצורך בחינת הנושא לעומקו. שמאי מקרקעין מומחה הינו ניצן מקובר, בעל ניסיון של שנים רבות אשר מתמחה בהערכות שווי, היטלי השבחה ומיסוי מקרקעין. באמצעות משרדו תוכלו לקבל ליווי מקצועי לכל אורך התהליך, וכן הבנה של סעיף 49 ז'. לקבלת מידע נוסף ותיאום פגישת ייעוץ, חייגו למספר 09-7961884 או היכנסו לאתר https://makovern.com, השאירו פרטים מלאים ונציג ישוב בהקדם האפשרי.

 

אילו צעדים נוספים חשוב לבצע לפני תהליך רכישת דירה?

מעבר להכרות עם סעיף 49 ז' לחוק מיסוי מקרקעין חשוב להכין את הדירה מבחינת הנראות, וזאת לצורך העלאת שווי הנכס. באמצעות שירות סופר אלקטריק תוכלו לעשות זאת, באופן יעיל וחסכוני.