אבנר - השוואת ביטוחי בריאות

תיאום מס – כל השלבים

התעסקות במיסים זוהי התעסקות מאתגרת – מדובר בעיסוק שנראה משעמם, ביורוקרטי ומעייף. עם זאת, חוסר עיסוק ובורות במיסים עלולים לגרום לכם להפסדים כספיים נרחבים ולכן כדאי להתמצא מעט בנושא. אחד הנושאים הקריטיים במיסוי הינו תיאום מס, כאשר אדם החייב בתיאום מס ולא עושה זאת עלול להפסיד אלפי שקלים כל חודש. מדוע יש לעשות תיאום מס, מי חייב לעשות תיאום מס וכיצד עושים זאת? כל זאת ועוד במדריך הבא.

 

מדוע צריך לעשות תיאום מס?

המיסוי בישראל הינו מיסוי דיפרנציאלי – כלומר, מיסוי על בסיס מדרגות מס. המשמעות היא שישנן דרגות מס הנקבעות לפי רמת הכנסה שנתית: מדרגת המס הנמוכה ביותר היא 10 אחוז, הבאה אחריה היא 14 אחוז וכן הלאה.

כאשר עובדים במספר עבודות, יש לתאם בין המס שמשלמים על כל משכורת. הסיבה לכך היא שנניח ושתי העבודות חוסות תחת דרגת המס הנמוכה ביותר – אך חיבור של שתי המשכורות מצריך דרגת מס גבוהה יותר, רשות המיסים צריכה לדעת מזה כדי להתאים את דרגת המס הנכונה.

רשות המיסים יצרה מקל גדול במיוחד עבור מי שלא עושה תיאום מס: במקרה ואתם עובדים בשתי עבודות ולא עשיתם תיאום מס, רשות המיסים תגבה את דרגת המס הגבוהה ביותר עבור העבודה השנייה. לכן כדאי מאוד לבצע תיאום מס.

 

מי חייב בתיאום מס?

המאפיין המשותף לכל החייבים בתיאום מס הוא שיש להם יותר ממקור הכנסה אחד:

  • שכירים העובדים בשתי עבודות ומעלה, גם במקרה ושתי המשרות לא מחייבות בתשלום מס.
  • שכירים שהחליפו את עבודתם במהלך שנת המס.
  • גמלאים המקבלים משכורת לצד פנסיה.
  • עצמאים שעובדים גם כשכירים מהצד, או בעלי כל הכנסה אחרת המחייבת במס.

 

איך עושים תיאום מס?

הדרך הנוחה ביותר לעשות תיאום מס היא דרך אתר רשות המיסים. עבור כך יש להזין את מספרי הח.פ. של שתי החברות המעסיקות וכן את גובה השכר החודשי.

המועד שבו יש לעשות את תיאום המס הוא מיד לאחר תחיל העבודה החדשה, וזאת על מנת להימנע מהורדה של מס בשיעור מקסימלי במשכורת הראשונה. אם פספסתם את המועד, ניתן בסוף השנה לקבל החזר מס – אך עדיין כדאי לעשות תיאום מס בהקדם האפשרי.

חשוב לדעת כי התוקף של תיאום מס הוא לשנה אחת בלבד, כך שבמקרה הצורך עליכם לחדש את תיאום מס בתחילת כל שנת מס חדשה. לצד זאת, רשות המיסים מאפשרת לשמור על תוקף תיאום המס עד פברואר כדי שתוכלו לבצע תיאום מס מחודש, אך זאת בכפוף לכך שתבצעו את תיאום המס שוב עד אז.

במקרה ושכחתם לבצע תיאום מס, תוכלו לבקש החזר מס. תהליך בקשת החזר מס מצריך מתעסקות בביורוקרטיה, והגשת טפסים אודות השכר שלכם ולכן רצוי לבצע תיאום מס ולחסוך את כל זה.